Eftertraktad djursjukvård erbjuds i Gällivare

Eftertraktad djursjukvård erbjuds i Gällivare

Sedan starten 2019 har efterfrågan hos Djurläkarna Nord AB ökat snabbt. Under Gällivare kommun och Gällivare Näringsliv AB:s gemensamma företagsbesök beskriver man hur företaget växer, att man ökat från 3 till 12 anställda och hur långväga djurägare reser till Gällivare med sina husdjur för att få hjälp med ortopediska problem och sådant som kräver avancerad kirurgi.

Många har lagt märke till att Djurläkarna Nord som i Gällivare centrum under den här vintern konsulterat sina kunder ute på trottoaren. Oavsett väderlek. Delägarna Mia Edin och Mikael Petersen menar att de arbetar i en förtroendebransch där relationsbyggande till djurägarna tillsammans med djuren är en jätteviktig del.
– Genom att träffas utomhus har vi kunnat träffas på riktigt men med minskad risk för smitta, säger Mikael Petersen.

Djurläkarna Nord rekryterar och företagets expansion har ställt särskilda krav på att verkligen visa på Gällivares möjligheter. De beskriver att med rekrytering följer etablering, att det är viktigt att de människor som kommer för att arbeta i Gällivare lär känna orten och stannar.
– Vi stödjer vår personal att etablera sig och trivas i Gällivare. En samlad introduktion för nyanställda på orten hade underlättat vårt arbete, säger Mia Edin.

– Intressant beskrivning av hållbart företagande när det gäller att skapa långsiktig relation till kunderna, säger Henrik Ölvebo, kommunalråd.

– Ett mycket intressant företagsbesök med handlingskraftiga företagare som breddar näringslivet i Gällivare, säger Roger Hansson vd Gällivare Näringsliv AB.

Mamma Kilas första möte med valparna efter lyckat kejsarsnitt.
I operationssalen utför ortopeden Mikael Petersen även artroskopi.

Bakgrund
I Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner 2020 klättrade Gällivare två placeringar till plats 234. Utifrån detta har Gällivare kommun och Gällivare Näringsliv AB beslutat att sätta in gemensamma åtgärder. Företagsbesöken under 2021 är ett led i detta arbete med mål att 2023 nå plats 150 i rankingen.

Gemensamma åtgärder för att stärka Gällivares företagsklimat

• Ökad dialog mellan företag och kommun.
  • Införa servicegarantier och mål för kundnöjdhet.
  • Snabbare och effektivare processer för ökad service.
  • Företagslots finns hos Gällivare Näringsliv AB.
  • Arbeta för ökad tillgänglighet, service och bemötande.