Spännande besök från Elfenbenskusten till Gästrike återvinnare och Högskolan i Gävle

Den 25-26 augusti gästas Gävle av Mr Simy Gildas från Elfenbenskusten, generaldirektör för Fonds de Financement des Programmes de Salubrité Urbaine (FFPSU), som står för investeringar i avfalls- och återvinningssektorn. Besöket är ett resultat av det samarbete som etablerats mellan Gästrike återvinnare och Högskolan i Gävle vad gäller utbildning inom miljöteknik, återvinning och avfallshantering.

Vid Högskolan finns sedan fyra år tillbaka en utbildning inom detta ämnesområde. Gästrike återvinnare har nyligen slutfört ett stort EU-finansierat utbildningsprojekt i Polen riktat mot entreprenadföretag i avfallsbranschen, även det i samverkan med Högskolan. Intresse finns nu från Elfenbenskusten att etablera en akademisk utbildning inom återvinning för Afrika, med förebild från Gävle. Under sitt besök kommer Mr Gildas bland annat träffa Högskolans rektor Maj-Britt Johansson och Gävleborgs nye landshövding Per Bill. I programmet ingår studiebesök hos Gästrike återvinnare och på Högskolan i Gävle. Medverkar gör också representanter för Internationella enheten vid Gävle kommun.

- Behoven och efterfrågan på kvalificerad utbildning inom avfallshantering och återvinning är stora i många delar av världen. Många blickar riktas mot Sverige som hör till de ledande nationerna inom detta område, berättar Thomas Nylund, Förbundsdirektör Gästrike återvinnare.

- Från Högskolan ser vi mycket positivt på möjligheterna att utöka det internationella utbytet. Inte minst inom ett ämnesområde av så vital betydelse för människa och miljö, säger Högskolans rektor Maj-Britt Johansson. Hållbar utveckling är en global angelägenhet. Om vi kan bidra i det arbetet och också skapa tillväxt här på hemmaplan så är det utmärkt, fortsätter hon.

Thomas Nylund har tidigare verkat som ordförande för en arbetsgrupp för export inom branschorganisationen Avfall Sverige. I samband med det knöts kontakt med Kanvaly Sangare, en ivorian som bott i Sverige en längre tid och som här etablerat sitt företag, Avfall Afrika, med inriktning att exportera svenskt kunnande och svensk teknik till Afrika. Genom Sangares kontakter har besöket av Mr Gildas kunnat ordnas.

Har du frågor ska du kontakta

Thomas Nylund, förbundsdirektör Gästrike återvinnare
026 17 84 89, thomas.nylund@gastrikeatervinnare.se

Erik Olsson, samordnare på Avdelningen för kommunikation och strategiska relationer, Högskolan i Gävle