Bengt Hackberg, ordförande i Miljö- och hälsoskyddsnämnden och Glenn Johansson, vd på Glesys, under prisceremonin. Foto: Falkenbergs kommun.

Glesys vinner Falkenbergs kommuns miljöpris 2020

Falkenbergs kommuns motivering:

“Glesys har gått den extra milen och genom dedikerat tillsammansarbete vänt resursslöseri till vinst – både i den egna affären och för samhället. Glesys skapar både lokal och global impact när deras spillvärme nu värmer falkenbergarna via fjärrvärmenätet och datacentret drivs med 100% förnybar energi. Det gör Glesys till ett föredöme inom hållbarhet – i Falkenberg och inom sin bransch.”

Under flera år har hostingföretaget Glesys investerat i klimatsmarta datacenter och är idag marknadsledande inom hållbar IT-infrastruktur. Nu belönas de med Falkenbergs kommuns miljöpris.

Falkenbergs kommuns årliga miljöpris uppmuntrar och stödjer insatser som bidrar till ekologisk hållbar utveckling, effektiv resursutveckling och kretsloppstänkande.

– Det känns mycket hedrande att få ta emot årets miljöpris. Det är ett kvitto på att våra investeringar tillsammans med våra medarbetares starka engagemang kan göra verklig skillnad, säger Glenn Johansson, vd på Glesys.

Bengt Hackberg (S) ordförande, Miljö- och hälsoskyddsnämnden har varit med i gruppen som utsett årets miljöpristagare.

– Glesys är ett framtidsföretag som arbetar med hållbarhet på ett föredömligt sätt och som därigenom är en förebild för andra. Genom samarbete, utveckling och miljöanpassad teknik kan de återvinna sin överskottsenergi och stå för upp till 25 procent av Falkenbergs totala fjärrvärmeproduktion, säger Bengt.

Genom att Glesys återvinner överskottsvärmen från deras datacenter i Falkenberg och Stockholm ersätter de den värme som annars skulle skapas genom förbränning av sopor, flis, olja eller gas. I det nybyggda datacentret i Falkenberg handlar det om upp till 4,3 ton koldioxid per dag när anläggningen går för fullt. Tillsammans med datacentret i Stockholm har anläggningarna en gemensam kapacitet att minska koldioxidutsläppen med 2 430 ton – per år.

– Utmärkelsen ger oss ytterligare energi att fortsätta med vår strategi att vara den mest hållbara leverantören av IT-drift i Norden, avslutar Glenn.

Priset på 20 000 kr skänker Glesys oavkortat till Naturskyddsföreningen och deras arbete med att stoppa klimathotet.