Copy: Kistone AB

​Upplev 1600-talets Göteborg i ny utställning

1600-talet sett från sängkanten, finrummet och bakgatan. Kom dåtidens människa nära i Stadsmuseets nya basutställning Göteborgs födelse. Utställningen är en del av Göteborgs 400-årsjubileum och öppnar 11 mars 2017.
Pressvisning
 med frukost 10 mars klockan 09.00.

Göteborgs stadsmuseum tjuvstartar firandet av Göteborgs 400-årsjubileum med en utställning om stadens födelse och barndom. En period kantad av krig och konflikter, innan staden växte upp till att bli en mångkulturell handelsmetropol, med influenser från hela världen. Göteborgs födelse är framförallt berättelsen om den lilla människan, som inte alltid syns och hörs i historieskrivningen.

Lär känna de första göteborgarna
Utställningen tar avstamp i den senmedeltida staden Nya Lödöse, som legat dold i hundratals år under marken i dagens Gamlestaden. Nya utgrävningar av staden kastar nytt ljus över Göteborgs förhistoria och människorna som levde där. Med hjälp av verkliga livsberättelser, 300 unika föremål ur museets samlingar och arkeologiska fynd får besökaren en inblick i hur vardagslivet tedde sig på 1500- och 1600-talet.

– Vi har velat gestalta historien snarare än att bara berätta om den. I utställningen har vi lämnat faktarutorna och kliver rakt in i ett antal starka scener. Här får besökaren uppleva utsatthet, förtvivlan, glädje och hopp hos de tidiga göteborgarna, säger utställningsproducent Maria Forneheim.

En upplevelsebaserad utställning
Genom ett nära samarbete med en dramaturg och scenograf har utställningen utformats kring 17 visuella och auditiva scener. Här kan besökaren kliva rakt in i ett fattigt hem i staden Nya Lödöse, tjyvlyssna på byggarbetare i det tidiga 1620-talets Göteborg eller beskåda lyx och överflöd i en överdådig barocksalong i stormaktstidens Göteborg. Ljud och röster förstärker känslan av att befinna sig på plats.

Första visualiseringen av 1600-talsstaden
I utställningen visas också en film som visar hur den tidiga staden kan ha sett ut. Det är den första och enda visualiseringen av 1600-talets Göteborg som producerats. Stadsmuseets arkeolog Tom Wennberg har bistått med historisk kunskap till filmproduktionen. Till sin hjälp har han haft historiska källor som kartor, skrifter och resultat från arkeologiska utgrävningar.

– Vi har lyckats skapa en trovärdig samtida känsla för hur Göteborg såg ut under sent 1600-tal. Det är en upplevelse som ingen nu levande människa har fått vara med om då det finns få bevarade exteriörer inifrån staden från denna tid, säger Tom Wennberg.

Tillgänglighet i fokus
Utställningen kommer att vara tillgänglig på fyra språk: teckenspråk, svenska och engelska i appen "Göteborgs födelse" samt i punktskrift. I appen finns dessutom möjlighet att få en syntolkning av utställningen och utställningstexterna upplästa.

– Många människor är idag exkluderade från kulturlivet och våra museer, då det ofta saknas syntolkning och information på teckenspråk och punktskrift. Vi vill att alla, oavsett funktionsvariation, ska inkluderas i Stadsmuseets verksamhet, säger Rebecka Bukovinszky, projektledare för FunkTek, som arbetat med tillgängligheten i utställningen.

PRESSVISNING
Pressvisning med frukost fredag 10 mars klockan 09.00-ca 10.30
Plats: Göteborgs stadsmuseum, Norra Hamngatan 12
Utställningsproducent, museichef och projektgrupp på plats. Visning av utställningen. Göteborgs 400-årsjubileum deltar och bjuder på en 1600-talsupplevelse i Virtual Reality.
Anmäl dig till: isa.andersson@kultur.goteborg.se, 031-368 36 06, 0728-553471

INVIGNING
Invigning lördag 11 mars kl 15.00-17.00, fri entré. Barockmusik, feministisk performance, historisk svärdfäktning, 1600-talets Göteborg i Virtual Reality, mingel och fest.
Syntolk och teckentolkar är på plats under invigningen.

FAKTA Göteborgs födelse:

• Utställningen har tagits fram i samarbete med en ung referensgrupp i åldrarna 13-16 år, utställningens primära målgrupp samt tillgänglighetsprojektet FunkTek.
  • Utifrån scenerna i utställningen har rollspelet ”Historiska äventyr i Göteborg” producerats i samarbete med Björn Flintberg och Eloso förlag. Rollspelet är anpassat för nybörjare och unga, kan spelas både på och utanför museet och kommer att användas i den pedagogiska skolundervisningen på museet.
  • Stadsmuseet producerar också utställningskatalogen ”Göteborgs födelse”, som innehåller fördjupad information om föremålen, tidsperioden och människorna som levde i det tidiga Göteborg. Redaktör är Bella Stenberg, kulturjournalist.
  • En tillgänglighetsapp produceras av Interactive institute på uppdrag av FunkTek till utställningen. Appen ”Göteborgs födelse” innehåller uppläst text på engelska och svenska, teckenspråksfilmer samt syntolkning av delar av utställningen.
  • Filmen av 1600-talets Göteborg är ett samarbetsprojekt mellan stadsbyggnadskontoret, Göteborgs stadsmuseum, Göteborg & Co och Visual Arena vid Lindholmen Science Park.
  • En bred programverksamhet kommer att kopplas till utställningen under 2017, som visningar, Familjesöndagar och rollspelskvällar på museet.
  • Utställningen är en del av Göteborgs 400-årsjubileum.

...Om Göteborgs födelse, invigning och relaterade programpunkter under våren 2017 här.
...Om tillgänglighetsappen Augus här.
...Om filmen 1600-talets Göteborg här och här.

SE MER

Utställningstrailer för Göteborgs födelse.

Trailer till visualiseringen av 1600-talets Göteborg som visas i sin helhet i utställningen Göteborgs födelse. Premiär 11 mars!

Riksutställningars videoreportage om museiappen Augus.

Maria Forneheim, utställningsproducent
E-post: maria.forneheim@kultur.goteborg.se