Nytt projekt ska skapa fler måltidsupplevelser längs Vindelälven.

Fler och bättre måltidsupplevelser längs Vindelälven

Nytt projekt har beviljats utvecklingsmedel för att utveckla fler matupplevelser och matkreatörer längs nationalälven Vindelälven och dess biflöden. Bakom projektet står Gold of Lapland tillsammans med samarbetspartners biosfärområdet Vindelälven-Juhttátahkka och Westerlunds reportagebyrå.

"Det känns så otroligt kul att vi stod oss så väl i konkurrensen om dessa utvecklingsmedel. Det här är ett viktigt projekt i områdets utvecklig mot en mer enhetlig och hållbar matturism", säger projektledare Cecilia Wallinder, Gold of Lapland.

Projektet kommer att arbeta med befintliga besöksnäringsföretag och restauranger, lantbrukare med intresse av att bredda verksamheten, samiska kulturbärare och renskötare, gårdsbutiker, bryggerier, vinmakare och andra dryckestillverkare i geografin.

Inom länets besöksnäring, främst i inlandet, finns det behov av fler hållbara måltidsupplevelser för att besökare ska stanna längre och uppleva mer på samma plats. Under två års tid kommer projektet Smaka på Vindelälven att arbeta för fler matupplevelser i Vindelälvens avrinningskommuner.

Med långa ljusa sommarnätter, bördig åkermark, skogslandskap och mängder av sjöar och vattendrag, med Nationalälven Vindelälven rinnandes som en livgivande ådra genom landskapet är området, från fjäll till kust, en guldgruva när det kommer till upplevelser, råvaror och livsmedelsförädlare.

Tillsammans med etablerade och nya matkreatörer vill projektet utveckla och synliggöra paketerade kommersiella smakupplevelser samt utveckla nya smakupplevelser med koppling till lantbruk och samisk matkultur.

"Det känns så otroligt kul att vi stod oss så väl i konkurrensen om dessa EU-projektmedel. Det här är ett viktigt projekt i områdets utvecklig mot en mer enhetlig och hållbar matturism", säger projektledare Cecilia Wallinder och fortsätter:

"Vi ska även paketera och synliggöra smakrundor i området som en del i att inspirera, visa och stötta befintliga och nya matkreatörer", säger Cecilia Wallinder.

En annan viktig del i projektet är även att inspirera och locka unga att välja mat- och besöksnäringen som yrke för att på sikt behålla matupplevelserna längs Vindelälven.

"Genom matchmaking mellan elever från bland annat Restaurang- och livsmedelslinjen i Lycksele och lokala kockar som får möjlighet att laga mat och lära tillsammans hoppas vi inspirera fler att välja restaurangbranschen", kommenterar projektledare Cecilia Wallinder, Gold of Lapland.

Fem företag inom matbranschen och måltidsupplevelser kommer att få coaching av en av länets framgångsrika kockar.

"Just det konceptet med en lokal coach från området har vi goda erfarenheter av genom vårt nyligen avslutade projekt ”Catch and Release” där besöksnäringsföretag inom fiske fick möjlighet till coaching av lokala företagare", säger Cecilia Wallinder.

Biosfärområdet Vindelälven-Juhttátahkka kommer att kartlägga och bygga vidare på redan befintlig kartplattform med besöksmål till att även innehålla lokala matupplevelser. Projektet kommer också att ge fyra restauranger per kommun kopplade till lokala matupplevelser möjlighet att fotas och filmas. Westerlunds reportagebyrå kommer att kommunicera och få medias uppmärksamhet till projektets aktiviteter.

För att inspirera och få fler företagare att utveckla matkoncept kommer inspirationsföreläsningar och workshops att anordnas.

"Är företagare intresserad av att delta i projektet eller av projektet i allmänheten är de välkommen att kontakta mig för att få ytterligare information", säger Cecilia Wallinder, Gold of Lapland.

Fakta

Gold of Lappland med samarbetsparterna Biosfärområde Vindelälven-Juhttátahkka samt Westerlunds reportagebyrå har beviljats utvecklingsmedel för det 2-åriga projektet Smaka på Vindelälven.

Projektet möjliggörs genom utvecklingsmedel från:

Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling
    Region Västerbotten