Gold of Lapland vill locka fler bussgrupper

Gold of Lapland vill locka fler bussgrupper

Bild: Gold of Lapland har mycket att erbjuda bussresearrangörerna, här en vandringsled i Lapplands storslagna natur. Foto: Malin Hedman. Bilderna är fria att använda

Gold of Lapland och Omnica Travel/Upplevelser i Norr deltar på Persontrafikmässan i Göteborg.

Persontrafikmässan anordnas i  Göteborg 27 – 29 november och  samlar hela kollektivtrafikbranschen buss, tåg och taxi.  Temat för årets mässa är ”med resenären i centrum” och målsättningen är att utveckla det kollektiva resandet.  Besökarna erbjuds seminarier med dagsaktuella frågor, gemensamma branschfrågor om framtid och utveckling.

Mässan anordnades 2010 i Stockholm och samlade då 184 utställare från 10 länder och 6 608 besökare från 18 länder.

Förutom visning av bussar, biljettsystem, säkerhet, miljöteknik, hållplatsmiljöer mm så kommer mässbesökarna att hitta två turistdestinationer på plats, nämligen Gotland och Gold of Lapland från norra Sverige.

Varför ställer Gold of Lapland ut på Persontrafikmässan?

-          Vi kommer att delta på persontrafikmässan eftersom bussgrupper är en utpekad målgrupp för oss, säger Beatrice Dahlström som ansvarar för Gold of Laplands svenska marknadsföring. Vi har en mängd besöksmål och upplevelser som passar perfekt för bussgrupper. Och vi har turistföretagare som är vana att ta emot dem på ett bra sätt också.

Gold of Lapland är en destinationsorganisation som samlar drygt 90 företag och föreningar ända från kusten till fjällen i norra Västerbotten och har numera även några medlemsföretag i Norrbotten.  På mässan kommer Monica Holmgren från Omnica Travel/Upplevelser i Norr att finnas för att sälja in reseförslag och även  Karin Fällman från Gold of Lapland finns på plats.

Vad kommer ni att lyfta upp?

-          På mässan kommer vi att lyfta upp nya intressanta bussreseförslag  inom Gold of Lapland som Monica Holmgren tagit fram speciellt för denna målgrupp, berättar Karin Fällman. Det känns jättekul att få lyfta upp bussresa kombinerat med en vandring på fjället i Ammarnäs t ex.

Guldriket och Ostriket är två teman som är populära att skapa resor kring och inom Gold of Laplandsregionen finns även ett flertal intressanta författare som t ex Torgny Lindgren och just hans hemby, Raggsjöliden,  finns som utgångspunkt i ett av reseförslagen. På den resan är en annan författare anlitad som ciceron, nämligen Åke Lundgren.

-          Vi kommer även att presentera en spännande resa med teatern Tre Kärlekar, som sätts upp av Västerbottensteatern, i kombination med utflykter till besöksmål i Gold of Lapland, avslutar Karin Fällman.

Mer om Gold of Lapland hittar ni på

För mer information kontakta gärna Beatrice Dahlström på 0918 33111 eller 070 229 52 92