Kristina Johansson från Hälje Gård föreläste om hur de utvecklat sitt lantbruk och idag har flera inkomstkällor.

Lantbrukare ser fördelen med flera inkomstkällor

Ny forskning från SLU visar att lantbrukare som skaffar sig flera inkomstkällor ökar stabiliteten i sitt företag avsevärt. Som en del i projektet ”Smaka på Vindelälven”, som drivs av Gold of Lapland, hålls inspirationsföreläsningar kring gårdsdiversifiering där Hälje Gård i Holmnäs, utanför Umeå, tas upp som ett lyckat exempel.

Vad gårdsdiversifiering innebär är bland annat att lantbrukaren söker kompletterande inkomstkällor, exempelvis inom turism, vidareförädling av lantbruksprodukter eller entreprenadarbete. Detta är något som Kristina Johansson, som driver Hälje Gård, tillsammans med sin man Erik, har gjort fullt ut.

Vid den senaste inspirationsläsningen som hon höll häromdagen på By The River Vandrarhem och Konferens i Östra Spöland hade lantbrukare från bygden samlats för att lyssna till henne.

Paret köpte gården i Holmnäs för 24 år sedan när Kristina var 25 år och Erik 26.

– Det var lite pinsamt när vi fick fråga grannen om hur man startar traktorn, berättar Kristina.

Hyr ut tackorna

Från mycket lite kunskap om lantbruk och några får har de nu utökat djurbesättningen till 170 tackor och en hel del nötdjur.

– På sommaren hyr vi ut 146 av tackorna till Umeå kommun där de placeras på sju områden som är svåra att hålla efter med vanliga gräsklippning och röjning eller där invasiva arter som växten jättebalsamin behöver bearbetas. Vi klipper också får runt om i Västerbotten, berättar Kristina.

Kryddade konferenser

Hälje Gård har också många andra strängar på sin lyra. Här finns till exempel en restaurang och en gårdsbutik där de säljer kött och skinn från den egna gården.

På Hälje Gård kan man genomföra konferenser som kryddas med olika mat- och gårdsaktiviteter, till exempel kockdueller, äggskytte på äggstocken och mjölkhävning.

– Både jag och Erik har tävlat i skytte så det är en aktivitet som vi båda gillat. Det är bäst att starta aktiviteter som man själv brinner för.

Tidigare har paret även arrangerat uppmärksammade operaföreställningar i fårhuset under fem år med start 2014. För sina kulturinsatser har Hälje Gård belönats med LRF Västerbottens kulturstipendium.

Jorden och skogen i stan

För fem år sedan blev Erik sjuk så Kristina fick då dra ett stort lass i verksamheten.

– Men sedan två år tillbaka har vi en anställd, Tove Brändström, vilket gjorde att vi kunde satsa helhjärtat på verksamheten igen. Hon och vår yngste son Harry, 18 år, håller också i trådarna för jordbruket och djuren.

Hälje Gård är även engagerade i projektet ”Jorden och skogen i stan” som arrangeras på Forslundagymnasiet i Umeå av LRF Västerbotten. Förra året deltog 1 800 mellanstadieelever som fick lära sig mer om processen från jord till bord.

– Både lärare och elever har en förvånansvärt låg kunskapsnivå om detta så det känns som ett mycket viktigt arrangemang, konstaterar Kristina Johansson.

På informationsträffarna medverkar också Anna Israelsson, från Gold of Lapland, som är projektledare för Smaka på Vindelälven.

– Kristinas föreläsningar är mycket inspirerande och vid förra träffen i Sorsele var det en av deltagarna som direkt bestämde sig för att starta en gårdsbutik, avslutar Anna Israelsson.

Kontaktuppgifter till Kristina Johansson, Hälje Gård: 073-0567224, haljegard@ume.se