Succé för Gold of Lapland och Västerbotten i Frankrike!

Succé för Gold of Lapland och Västerbotten i Frankrike!

Bildtext. Rolf Hugoson, CERUM Umeå Universitet, intervjuades av fransk TV under värdskapskonferensen i Clermont Ferrand.

På en stor fransk värdskapskonferens i Clermont Ferrand var turistorganisationen Gold of Lapland inbjuden som gästregion. Över 1200 delegater mestadels från Frankrike men även från Spanien, Grekland, Nederländerna, Tyskland, Finland och Canada deltog under 3 intensiva dagar för att diskutera den ökade rörligheten i Europa och hur man välkomnar och tar till vara nya invånare. Sverige representerades av en delegationen bestående av Erik Bergkvist och Bernt Vedin, Region Västerbotten, Anders Wangby, Västerbotten Investment Agency, Sofie Persson, Norsjö kommun, Carin Elofsson och Ann Lindberg, Robertsfors kommun, Rolf Hugoson, Umeå Universitet och Beatrice Dahlström och Karin Fällman, Gold of Lapland.

Att Lappland var gästregion gick inte att missa då konferenstidningen ståtade med ett par vackra samiska skor på framsidan. Redan under första dagen uppmärksammades de svenska gästerna i ett TV-inslag i fransk TV där Rolf Hugoson, filosofie doktor i statsvetenskap vid CERUM Umeå Universitet intervjuades. Anders Wangby, VD på Västerbotten Investment Agency, satt i en paneldebatt kring vilka möjligheter för utveckling som finns i olika delar av de glesare områdena.

Vad tog du upp för möjligheter, Anders?

- Jag ville visa att även om vi finns långt upp nära polcirkeln så finns en mängd möjligheter för internationella företag att etablera sig här i Västerbotten, berättar Anders Wangby.  Jag lyfte upp våra gruvfyndigheter, vindkraften och visade en film kring biltestningen som attraherat en rad internationella företag. Sen berättade jag om den prioritering vi gjort kring vilka områden vi identifierat som utvecklingsområden för oss där förutom biltestning även life science, ny miljöteknik, gruv- och träindustri är mycket viktiga byggstenar.

Den svenska gruppen deltog på flera workshops på teman som ”Europeiskt rörlighet och välkomnande policys” (Karin Fällman, Gold of Lapland), ”Konkurrent eller samarbetspartners” (Sofie Persson, Norsjö kommun), ”Nya bostadstrender och livstilsboende” (Carin Elofsson, Robertsfors kommun) där det visades ett stort intresse.

Den andra konferensdagen ordnade arrangörerna en Lappländsk lunch där de komponerat en lappländsk meny med en fransk touch. Anders Wangby berättade om Lappland under lunchen och Karin Fällman överlämnade ett renhorn till arrangören vilket var mycket uppskattat.

Hur lyckades ni marknadsföra Gold of Lapland?

- Under den lappländska lunchen delade vi ut Gold of Lapland pins tillsammans med en hälsning om att de var välkomna till Gold of Lapland för att få mer smak på Lappland. Det var en härlig känsla när alla gick omkring med vår pin och ville veta om det verkligen var renkött de hade ätit, skrattar Karin Fällman, verksamhetschef på Gold of Lapland.

Den sista konferensdagen var det Umeå, som är valt till Europas kulturhuvudstad 2014, som stod i fokus. Rolf Hugoson, CERUM Umeå Universitet, berättade om sin forskning kring Umeå stads utveckling de senaste 50 åren och om den kreativa klassen hade skyndat på den utvecklingen.

Erik Bergkvist, ordförande i Region Västerbotten deltog tillsammans med en EU-kommissionär och regionala politiska företrädare i konferensens sista paneldebatten kring ”Vilken riktning ska den lokala utvecklingen ta och vilka långsiktiga åtgärder behöver göras”.

Med sig hem hade den svenska delegationen en rad intressanta kontakter både vad gäller emigration och researrangörer som var intresserade av Lappland.

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av ca 85 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors och Skellefteå.

Gold of Lapland bedriver under åren 2008 - 2010 ett mål 2 projekt.