Landslagen till årets GORE-TEX® Active Challenge är klara

Sex norrmän och sex svenskar står nu redo att möta varandra i årets upplaga av GORE-TEX® Active Challenge Sverige vs Norge torsdagen den 19 april med start klockan 12.00.
 Tävlingen kan följas minut för minut via hemsidan. I det svenska laget ser vi bland andra världsmästaren Martin Flinta och i det norska tar finlandsfödda Anna Ryymin plats.

Efter en hård urvalsprocess har folket valt sina egna landslagshjältar genom en slutgiltig omröstning på nätet. Nu står äntligen tre cyklister och tre löpare i respektive landslag kvar för att mötas i GORE-TEX® Active Challenge den 19 april på www.activechallenge.se och www.activechallenge.no.

I det svenska laget ser vi förutom Martin Flinta, lagkapten i Thule Adventure Team som vann världsmästerskapen i multisporttävlingen Adventure Racing 2011, även bloggerskan Miranda Kvist som har ett 230 km långt lopp längs Algarvekusten på sin meritlista.

I det norska laget får Anna Ryymin sällskap av bland andra Espen Wagener, som fullföljt hela 17 Ironman-tävlingar.

Hundratals anmälningar har kommit in via nätet under de senaste veckorna och en jury har tagit ut de 24 bäst lämpade landslagsaspiranterna till en så kallad ”short list”. Därefter har man kunnat rösta på sin favorit på nätet.

Själva tävlingen äger rum i Oslo och Stockholm samtidigt. Lagen tävlar mot varandra virtuellt på löpband och på träningscyklar. Det hela går ut på att ta sig så snabbt som möjligt till det andra lagets huvudstad. Tävlingen sänds på webben och tittarna har chansen att påverka lagens förutsättningar under tävlingens gång. Under tävlingens gång använder lagen kläder i GORE-TEX® Active Shell-materialet.

I förra årets GORE-TEX® Active Challenge gick det norska laget segrande ur landskampen. Det är nu ett revanschsuget Sverige som samlas i Stockholm under webbsändningen den 19 april klockan 12.00. Direktsändningen beräknas pågå i cirka fem timmar.

Tävlingen leds av Claes Åkeson från Stockholm och av Morten Borgersen från Oslo. Coach för det svenska laget är Jonas Colting. Det norska laget coachas av cyklisten Mads Kaggestad.

Klicka på respektive deltagare för mer information och meriter.

Sverige:

Cykel:
Martin Flinta, 38, Mölndal.
Helena Lindahl, 41, Stockholm.
Anna Holmgren, 26, Södertälje.

Löpning:
Eva Fridman, 41, Göteborg.
Thomas Didriksson, 29, Solna.
Miranda Kvist, 24, Stockholm.

Norge:

Cykel:
Monica Storhaug, 34, Dal.
Espen Wagener, 39, Kongsberg.
Christian Nilsson, 22, Oslo.

Löpning:
Even Nedberg, 34, Baerums Verk.
Magnus Helle, 26, Hönefoss.
Anna Ryymin, 34, Oslo.

För mer information, kontakta Kerstin Magnusson kerstin.magnusson@longtallsally.se och/eller +46 763-48 40 65.

• martin flinta
  • morten borgersen