Backloading eller Backfire?

För er som tror att vår blogg bytt tema till utsläppsrätter så kan jag meddela att så inte är fallet. Däremot så har vi ett fokus, precis som marknaden, som skiftar från tid till annan och just nu ligger mycket fokus på priset utsläppsrätter.

Under veckans första handelsdag föll priset på utsläppsrätter från 5,21 EUR/ton (måndagens öppning var densamma som fredagens stängning) till 4,59 EUR/ton. Nyheten som triggade prisfallet var att miljökommittén i EU-parlamentet avstår att rösta om att påskynda processen i förslaget om backloading (tillfälligt undanta rätter från marknaden). De vill att förslaget först skall möta en omröstning i ett fullt EU-parlament innan förhandlingar med ministerrådet kan initieras.[1] I en marknad som lever på hoppet så kommer alla nyheter, oavsett betydelse, att skapa stora prisrörelser. I detta fall så gavs marknaden pessimistiska signaler och då föll priset.

Spekulationerna om huruvida förslaget alls kommer att gå igenom och vad konsekvenserna blir oavsett vad som sker är många. För tillfället har nog skeptikerna till förslaget överhanden. Dels så återstår det att se om förslaget alls går igenom men om detta väl sker så kvarstår frågan om åtgärden kommer räcka. Det aktuella förslaget innebär att ca 900 miljoner rätter skall undantas från kommande auktioner och skjutas framåt i tiden. Det är också väldigt svårt att göra någon bedömning om när detta väl kan ske då byråkratin i Bryssel tenderar att ta väldigt lång tid. Däremot så om förslaget röstas ner och därefter överges så kommer priset på rätterna att krascha.

// Martin

[1] Rättelse i tidigare blogginlägg från 19 februari:

Märk väl att på frågan om påskyndande av processen så har jag i tidigare blogginlägg skrivit att förhandlingar skall initieras med kommissionen men detta har varit fel. Frågan om att påskynda processen har alltid berört möjligheten att börja förhandla med ministerrådet, där representanter från nationella regeringarna sitter, innan EU-parlamentet har röstat i frågan.