Enkla väderprognoser

Hur man bäst presenterar vädret för allmänheten är ett ständigt diskuterat ämne inom meteorologin, och inte alls enkelt som man skulle kunna tro. Utöver matematik, fysik och prognosmeteorologi får man som meteorologistudent också lära sig väderspråket som till exempel innebär att skilja mellan att beskriva vädret som ”svalt” eller som ”kallt”, beroende på hur det upplevs av den som lyssnar till prognosen. Att förenkla prognosen så att den blir tillgänglig för alla och att samtidigt beskriva på ett korrekt sätt är en svår balansgång.

Nu för tiden är det väl vanligast att man finner vädret via en smartphone eller dator och närhelst man vill får upp timvis exakta värden för sin lilla ort. Kring lunchborden hörs vida diskussioner om vilken väderapp som ger bäst resultat och om hur ofta vädret blir något annat än det som sagts. Och jag kan förstå varför det råder en viss förvirring. Den här enkla presentationen ger ingen indikation på den komplexitet som finns för det småskaliga vädret. Eller för det enorma dataunderlag som samlats ihop till vädermodellen och som världens vassaste superdatorer jobbar i timmar för att beräkna. Detta baserat på fysikaliska ekvationer och tusentals observationer.

Efter att ha uppmärksammat detta kommer här kommer några snabba tips att ta med till lunchdiskussionen.

1.  Inte en exakt position, triangulera.

Den småskaliga meteorologin är otroligt komplex och här spelar faktorer in som; om man bor uppe på ett berg eller i en dal eller om en stor sjö i närheten är istäckt eller öppet vatten. Prognosen för en ort är en typ av medelvärde mellan de närmaste omkringliggande datapunkterna och är behäftad med en viss osäkerhet. Därför bör man alltid hålla koll på vädret i sina grannorter. Om det ska bli torrt och fint i orterna runt omkring, men regn just i din ort, kan du tolka det som att regnet är mycket lokalt och kanske inte hamnar just där du är. Detsamma gäller om det ska regna i din grannort, då kanske även regnet kommer till dig.

2.  Läs meteorologens kommentar!

Meteorologen som gjort prognosen ger med sin kommentar en förståelse för bakgrunden i väderskeendena. Detta kan hjälpa dig avgöra om det till exempel blir ihållande frontregn eller lokala skurar.

3.  Jämför flera vädertjänster

De olika vädertjänsterna utgår från samma grunddata, men använder olika beräkningsmodeller. Alla vädertjänsternas olika prognoser är möjliga utfall för vädret. Om det skiljer mellan prognoserna är det troligtvis svårprognosticerat för tidpunkten och skillnaden är värdefull att se som en osäkerhetsparameter.

4.  Nytt väder från globala vädermodeller 4 gånger per dag

När du nu för tredje gången under lunchrasten kontrollerar helgvädret för att se om prognosen ändrat sig är det också bra att veta att de globala vädermodellerna uppdateras var sjätte timme. Det är alltså så ofta som du kan få nytt väder i din mobil. Efter den senaste körningen kan prognosen ha ändrats beroende på vilket utfall som är troligast med den senaste modellkörningen. Ju närmare inpå man är i tid ju säkrare kommer prognosen att vara. För långa prognoser kan man se att det svänger mellan regn och sol för en och samma dag. Det beror på att de datamodeller vi har idag ännu inte kan ge vädret för en lång tidsperiod, utan endast en indikation på om det generellt väntas ostadigt eller stabilt väder.