Frossa, del 2

I juni skrev jag blogginlägget "Frossa", där jag resonerade lite kring skuldkrisen och om vår tro hur framtiden skulle gestalta sig. Jag tänkte nu kika lite på hur utvecklingen har sett ut sedan dess.

Anledningen till att detta är så intressant är ju att konjunkturen styr efterfrågan på olika råvaror, och påverkar därmed också elpriserna då nordiska kraftpriser i mångt och mycket följer kostnaden för att producera kolkraft. I juni låg fokus på Grekland då de började få svårt att finansiera sig då långivare krävde allt högre räntor för att låna ut pengar. Mycket har hänt sedan dess. Räntan på en tvåårig Grekisk statsobligation har stigit från 28% den 21 juni till 108% idag. Det handlar inte längre om ifall grekland kommer att klara sina åtaganden utan om hur mycket man kommer att behöva skriva ned skulderna med, alltså konkurs.

Många bedömare har påpekat att Greklands problem kommer sprida sig vidare till andra och större länder, (en åsikt vi delar), men europas politiker har länge förnekat att så är fallet. Under onsdagen började dock Italiens räntor att stiga kraftigt. Räntan på en 10-årig italiensk statsobligation steg till över 7%, vilket brukar anses som smärtgränsen för vad som är hållbart. Med andra ord så börjar ett av europas största länder knaka i fogarna och skuldkrisen förvärras dag för dag.

Det mesta tyder (tyvärr) på att vi går en kraftig lågkonjunktur till mötes. Lägg ovanpå detta risken för en accelererande skuldkris så talar det mesta för att tillväxten både i Sverige och i övriga världen kommer blir betydlig lägre de närmsta åren än vad vi vant oss vid. Efterfrågan på råvaror kommer att minska och därmed också priserna.

Jag misstänker att det inte dröjer länge innan jag får anledning att skriva "Frossa del 3"

//Henrik