Högt spotpris i inledningen av veckan

Sommaren fick ett alltför abrupt slut förra veckan kändes det som när lågtryck drog in över Skandinavien och tog med sig svalare temperaturer, mycket nederbörd och en hel del kraftiga vindar. Glädjande för alla som fortfarande har semester att se fram emot är att ett nytt högtryck ser ut att dra in och med det följer mer sol och värme.

Den hydrologiska balansen ligger på 7 TWh under vad som är normalt under denna tid på året. Detta är en avsevärd förbättring jämfört med i slutet av juli när samma siffra visade på -19 TWh. Även om vi har bättre väder framför oss så prognostiseras mer lågtryck och nederbörd redan efter helgen som kommer. Trots denna återhämtning i hydrobalansen, sedan sommarens högtryck, så har inte terminerna på NOMXC kommit ner till de nivåer som vi såg tidigare.

Spotpriset för Stockholm är fortsatt högt på grund av att många kraftverk av blandad karaktär i hela Norden är ur drift samt att en hel del kablar är satt med begränsningar mellan områden. För Stockholm imorgon blev spotpriset kring 38 öre/kWh och även om enstaka dagar kan komma upp mot denna nivå så kommer snittpriset sannolikt att bli lägre för de kommande månaderna framöver.

// Martin