Högtryck lagom till semestern!

Högtryck lagom till semestern!

Det märks tydligt på elmarknaden när det är semestertider, låga volymer omsätts och rörelserna är små. Så brukar det låta när vi skriver om elmarknaden under semestern, men inte idag. Hittills denna vecka har vi haft stor aktivitet för att vara sommartid och stora rörelser. På en vecka har priset på terminen Q4-13 stigit hela 3 EUR/MWh och orsaken stavas högtryck. Prognoserna har senaste tiden visat på varmt och fint väder i Norden framöver, vilket är trevligt så här års men tyvärr negativt för hydrobalansen och elpriset om man är elkonsument.

Ett tecken på att det är semestertider och att många handlare är på semester är att prisrörelser kan överdrivas åt båda hållen. Vad marknaden gjort nu egentligen är att prisa in ett högtryck resten av sommaren med ytterst marginell nederbörd, vilket gör att vi ser de senaste dagarnas prisrörelse som överdriven.

Frågan är nu hur länge detta högtryck skall hålla i sig, för så snart prognoserna vänder och visar normal nederbörd eller mer än så kommer vi se en rekyl tillbaka på samma nivå som för en vecka sedan.

Grafen visar hur priset rört sig sedan april och senaste veckans kraftiga rörelse.

/Johan