Känslig prisbild

Känslig prisbild

Efter en period av för årstiden stabil eltillgång fick vi igår på förmiddagen se en mer svajande frekvenshållning. Det är med hjälp av alla balansansvarigas prognoser som Svenska Kraftnät försöker hålla elnätets frekvens vid exakt 50.0Hz.

Strax före klockan 07:00 igår sjönk frekvensen till nivåer under 49.9Hz vilket var så pass lågt att insatserna som krävdes under timme 8 (07:00 – 08:00) för att återställa balansen kostade marknadsaktörerna mer än 250€/MWh. Noteras bör att detta pris alltså inte är för grundinköp utan för den kraft man eventuellt behöver köpa på reglerkraftsmarknaden, vilket blir fallet då man hamnat i obalans på grund av ett för litet inköp av kraft.

Vad som orsakar ett underskott av produktion (eller överskott av konsumtion) med ovan nämnd konsekvens kan man i skrivande stund bara spekulera kring. Först och främst resulterade spothandeln från dagen innan i ett högre inköpspris än tidigare vilket visar att fler av de resurser med låg marginalkostnad utnyttjats. Detta leder till att även en ganska liten reglering kan kosta mycket pengar. Då det igår dessutom blåste dåligt blev den sammanlagda produktionen av vindkraft i Norden nästan obefintlig och fick kompenseras med dyrare kraftslag vilket ökar risken för höga reglerpriser.

Vad som kan tyckas mer anmärkningsvärt än att det inte blåser är att priskänsligheten var störst mitt på dagen. Det betyder att det vid behov var dyrast att reglera elsystemet uppåt under timme 13. Känsligheten var dock betydande under alla timmar mellan 08:00 och 19:00 men trots detta var intradag-handeln förhållandevis stillsam. En annan tendens vid liknande tillfällen är att handeln avstannar efter att priserna blivit orimliga, men inte heller detta märktes något av. Det är ju trots allt så att en stor risk för höga reglerpriser inte betyder något så länge elsystemet är i balans.

/Gabriel