Kärnkraftsläget

Många av er har säkert hört eller läst om det usla kärnkraftsläget med tillhörande oro för pristoppar även denna vintern. Vi tänkte därför försöka sprida lite ljus över den rådande situationen, samt ge vår syn på risken för höga priser i vinter.

Vi har under de senaste veckorna haft en högst begränsad produktion i de svenska reaktorerna. Alla Ringhals reaktorer har stått still och återstarten av Oskarshamn 2 och Forsmark 3 blev framskjuten. De två sistnämnda togs i drift i natt och nu är vi uppe på totalt 51% utnyttjandegrad.

Som planen ser ut i dagsläget ska Ringhals fyra reaktorer återstartas enligt nedan:

31/10 Ringhals 4
8/11   Ringhals 1
18/11 Ringhals 2
5/12   Ringhals 3

Om detta schema håller ska vi alltså vara nära fullt kapacitetsutnyttjande i början av december. Även om vi räknar med förseningar bör vi alltså har en relativt god kärnkraftssituation när vi går in i vinterperioden. Kom också ihåg att vi än så länge har ett hydrologiskt överskott vilket innebär att vi har står bättre rustade inför vintern än på länge. Vi tycker därför att man bör ta dagstidningarnas varningsartiklar med en nypa salt.