Läget på elmarknaden i korthet

Väderprognoserna spelade oss ett litet spratt då de för några dagar sedan visade på kommande vinterkyla. Efterhand försvann de kalla och torra prognoserna för att istället visa på nederbörd och temperatur runt normalen för årstiden.

Kärnkraften tuggar vidare med 8 av 10 reaktorer i drift. Den planerade återstarten av Ringhals 2 har flyttats fram till 29:e januari. Problembarnet Oskarshamn 1 som inte varit i bruk sedan 30:e oktober har nu fått ett officiellt startdatum och ska enligt plan återtas i drift 1:a februari.

Priset på kol och utsläppsrätter fortsätter sin fallande trend och vi tror inte på någon snar ändring på den fronten. Förutom ett allt sämre konjunkturläge gör den milda vintern att efterfrågan på kol bland kraftproducenter i europa är svag.

I en intervju med olika aktörer på den nordiska kraftmarknaden visar det sig att många tror att priserna kommer fortsätta ner under 2012. Flera varnar för en "priskollaps" under vår/sommarmånaderna om vattenproducenterna inte lyckas bli av med sina stora överskott före snösmältningen.