Lugnt på elbörsen

Lugnt på elbörsen

Hittills denna vecka har det varit lugnt och stilla på elmarknaden. Volymen har varit låg och inga större rörelser på priserna. Närmaste kvartal, Q3-13 har handlats upp något till 37,40 EUR/MWh på torrare prognoser än vad vi sett tidigare och spotpriset (system)kommit upp lite igen.

Oskarshamnverket 2 meddelade i veckan att man mer än fördubblar tiden de behöver för de säkerhetsförbättringar som planerats under sommarens revision. Detta efter att en materialleverantör meddelat att de har kraftiga förseningar i sina leveranser till Oskarshamn. Så renoveringarna kommer fortsätta efter sommaren och över vintern 2013/14. Detta har resulterat i att vinterterminerna handlats upp något.

Vi har fått en mycket nederbörd hittills under april som pelarna visar i grafen nedan. Högtrycket i mars levererade inte mycket regn vilket syns tydligt och visar en orsak till att vi inte haft lika låga spot priser som under samma period förra året.  Idag ligger spotpriset på ca 40 EUR/MWh.