Marginalkostnaden för kolkraft och årskontrakt

Så här i vårtider har vi fokuserat mycket på vattenkraften och hur snösmältningen potentiellt påverkar spotpriset. Därför kan det vara dags att ta en titt på marginalkostnaden för kolkraft då den är vägledande för prisutvecklingen på fasta avtal på ett års sikt eller längre.

Under 2013 har marginalkostnaden för kolkraft successivt fallit på lägre kolpriser och svag utveckling för utsläppsrätterna. För närvarande ligger marginalkostnaden någonstans kring 32 EUR/MWh och vår tro ligger på att den skall fortsätta falla. Detta baserar vi på att det globala konjunkturläget fortfarande är dämpat och detta återspeglas i efterfrågan på råvaror såsom kol vilket får de globala priserna att falla.

Just nu handlas rätterna på 3,43 EUR/ton där ett enormt överskott (prognostiserat till närmare 1,5 miljarder rätter) tynger prisbilden. Brasklappen i detta sammanhang är, som vi tidigare skrivit om, vad politikerna i Bryssel kan tänkas åstadkomma.

För att kunna dra några slutsatser om elterminerna så måste vi se vad hydrologin i Norden säger oss. Efter en vinter som tärt hårt på hydrobalansen så har underskottet under maj månad börjat återhämta sig. Ett mer instabilt väder har gett oss mer nederbörd men underskottet är fortfarande stort (-14 TWh) och terminspriset på framförvarande år (Yr-14) har en premie över marginalkostnaden på 4 Euro!

Med ett successivt minskande underskott i hydrologin, allt annat lika, så kommer denna premie att sänkas och årskontraktet kommer falla. Kombinerar vi detta med lägre marginalkostnad för kolkraft framöver så blir fallhöjden för årskontraktet ännu större.

// Martin