Markant lägre spotpris

Under december månad har vi haft dagar med spotpriser så högt som över 66 EUR/MWh och för idag, torsdag, låg det på 63 EUR/MWh. Orsaken till att vi fått se så här höga spotpriser beror på dels en väderlek med kallare än normalt väder för säsongen samt att en stor andel vattenkraft har varit ur drift och då pratar vi om en samlad effekt på runt 3000 – 4000 MW! Det är en hisnande siffra på hur mycket vattenkraft som inte levererat under denna kalla period och i det perspektivet är det inte konstigt att vi haft de priser som vi sett under december månad. Åtminstone delar av denna vattenkraft kommer att komma tillbaka i drift löpande under december månad och detta kommer att pressa ner kommande spotpriser.

Det som är värt att notera är spotpriset för morgondagen, vilket sattes till strax under 43 EUR/MWh, är hela 20 EUR lägre än dagens vilket är ett stort fall för att vara två vardagar efter varandra. Dels så har vi en fredagseffekt vilket innebär att förbrukningen, allt annat lika, är lite lägre än veckans andra vardagar. Dels så skall det också på den senare halvan av dygnet börja blåsa betydligt mer än vad det gjort de senaste dagarna. Dessutom så kommer det, enligt prognos, produceras 300 MW mer vattenkraft imorgon jämfört med idag.

Väderleken framöver ser ut att bli mildare än vad vi fått uppleva hittills i december och detta kombinerat med högre tillgänglighet i vattenkraften gör att vi förväntar vi oss lägre spotpriser resten av månaden än vad som hittills levererats.

// Martin