Milt väder och mycket nederbörd pressar priserna

Milt väder och mycket nederbörd pressar priserna

Prognosen på vädret framöver har inte ändrat sig mycket sedan sist utan det är fortsatt mycket nederbörd samt milda temperaturer att vänta. Detta har varit ett genomgående tema större delen av året och ser ut att bestå även under mars månad.

Hydrobalansen har under februari månad stärkts och med nuvarande prognos visar den på ett överskott om 6 TWh över vad som annars är normalt för denna tid på året. Om vi bryter ner hydrobalansen i dess två huvudbeståndsdelar nämligen snö/markvatten och vattenmagasin så ligger den absoluta merparten av överskottet i just snölagret och även i markvatten. Detta är alltså sådant vatten som senare under vårfloden kommer att söka sig ner till vattenmagasinen innan det kan omsättas och generera elektricitet.

Spotpriserna har successivt fallit i takt med att terminspriserna gjort detsamma och det är vädret som stor i fokus för detta. Trots redan låga spotpriser och med en annalkande snösmältning så är det mer sannolikt att elpriset faller ytterligare när väl smältvattnet börjar trycka på i älvarna.

Martin