När kommer prisfallet?

När kommer prisfallet?

Vi har tidigare skrivit om att priset på årskontraktet (Yr-13) är orimligt högt i förhållande till marginalkostanden för att producera kolkraft. De senaste dagarnas utveckling på elbörsen gör att jag nu återkommer till ämnet.

Väderprognoserna visar på fortsatt torrt och kallt väder under kommande tvåveckors period, vilket har lyft framförvarande kvartal (Q1-13) till 42,65 Euro/MWh. Detta påverkar till viss del prissättningen av Yr -13. Spotpriset har också gett stöd till priserna då det under denna kyliga vecka har kommit in något högre än vi förväntat oss. En bidragande orsak kan vara att vattenkraften inte kunnat gå för fullt, då producenterna under veckan möjliggjort för isbildning vilket hindrar att älven fryser ”underifrån”.

Under samma period har marginalkostanden för att producera kolkraft fortsatt falla på bred front. Största orsaken är sjunkande priser på utsläppsrätter, vilka har fallit från 9,10 Euro/ton till 5,70 Euro/ton under de senaste veckorna.

Ovanstående har lett till följande skillnad i prissättning mellan marginalkostnaden för kolkraft och priset på Yr-13: Den röda linjen visar den ungefärliga marginalkostnaden för att producera kolkraft medan den vita visar priset för framförvarande år (Yr-13) på NasdaqOMX Commodities, i Euro/MWh. I ett läge med hydrologisk balans, som vi trots allt har med dagens prognoser,  bör året handlas i linje med eller någon Euro under marginalkostnaden för kolkraft – nu handlas året cirka 4 Euro över. Frågan är inte om, utan när en korrigering av priserna  skall ske.

//Sandra