Omotiverat rally för vårkontraktet

De senaste tre handelsdagarna har vi fått se priset för Q2 stiga från ca 32,5 euro till drygt 35 euro. Visserligen har väderprognoserna svängt om från milt och blött till lite mer högtrycksbetonat väder, men vi kan inte låta bli att tycka att priset känns alldeles för högt. Spotpriset ligger i dagsläget under 35 euro, och vi har svårt att förstå vad som ska lyfta spotpriset kraftigt till vår- och sommarmånaderna. Snarare tycker vi att med det stora hydrologiska överskott vi har så är risken för rejäl press på spotpriset framåt vårkanten påtaglig, vilket vi påpekat i tidigare blogginlägg.

Årskontrakten får fortsatt stöd av rallyt i utsläppsrätter. Eftersom EU-politikerna plötsligt anser att priset på utsläppsrätter är för lågt så har de framfört ett förslag om att minska tilldelningen av utsläppsrätter. Detta har fått priset att stiga kraftigt. Än är inga detaljer kända men förhoppningsvis kommer morgondagens omröstning i EU-parlamentets transport- och energikommitté sprida lite klarhet i frågan.