Rädsla för bestående överskott av utsläppsrätter

Rädsla för bestående överskott av utsläppsrätter

Marknaden för utsläppsrätter dras med ett enormt överskott av rätter vilket fått priset att rasa jämfört med innan finanskrisen slog till 2008. Priset låg då kring 30 EUR/ton och nu har rätterna sedan en tid tillbaka handlats under 10 EUR/ton. Detta har initierat ett förslag i Bryssel om att undanta marknaden upp emot 900 miljoner utsläppsrätter i ett försök att strypa utbudet och trycka upp priset.

Idag var det dags för rond två i frågan om huruvida det är politiskt möjligt och önskvärt att gå in och manipulera marknaden genom att undanta utsläppsrätter. Utkomsten av dagens omröstning i EU-parlamentets miljökommitté blev följande:

38 ledamöter röstade för förslaget

25 ledamöter röstade emot förslaget

2 ledamöter avstod att rösta

Utifrån detta resultat så saknar miljökommittén en klar majoritet i frågan och tillsammans med industrikommitténs beslut sedan tidigare summeras detta ihop till en ökad osäkerhet i frågan. Marknaden hade i huvudsak diskonterat en mer tydligt positiv inställning till förslaget än vad dagens omröstning gav sken av. Att frågan om ett mandat att starta förhandlingarna med EU-kommissionen före EU-parlamentet gett sitt godkännande skjutits upp en vecka ger en klar indikation på att det bland parlamentarikerna råder tveksamhet till hela förslaget. Osäkerheten spred sig väldigt fort ut på marknaden som reagerade med en omedelbar ”sell-off” vilket ni kan se i grafen ovan.

// Martin