Svensk el dyrare än norsk

Svensk el dyrare än norsk

Vi har nu de senaste månaderna sett stora  prisskillnader på el i Sverige och Norge. Elpriset i de södra elområdena i Norge har konsekvent legat lägre än det nordiska systempriset medan vi i Sverige har haft ett högre pris än systempriset. Det har pratats mycket om dålig kärnkraftstillgänglighet i Sverige och ökad efterfrågan på grund av kallare klimat vilket bidrar till ett högre pris, men just skillnaden i pris beror på att den el som produceras i Norge inte kan transporteras till Sverige i den utsträckning som motsvaras av efterfrågan. Hade den norska elen gått att sälja i Sverige hade priserna blivit desamma, och därmed jämnats ut till ett pris närmre systempriset. Problemet är därmed precis det omvända i Norge där producenterna måste sälja sin el billigare än vad vi i Sverige betalar som konsumenter.

Idag sjönk dock våra svenska priser till ett snitt på 35 öre/KWh jämfört med gårdagens 40 öre/KWh, vilket till största delen beror på att Oskarshamnsverkets reaktor O3 nått nästan full effekt. Detta är då fortfarande dyrare än priset i Oslos elområde som idag ligger på 33 öre/KWh vilket betyder att vi trots O3 skulle vilja importera mer kraft från grannarna i väst än vad som är möjligt.

Som svensk elkonsument kan man i alla fall se fram emot att detta tillstånd inte är normalt, utan kommer enligt planen just nu bara att pågå till början av november. Det hela beror nämligen på ett omfattande men tillfälligt arbete som reducerar överföringskapaciteten mellan svenskt elområde 3 och norskt elområde 1.

/Gabriel