Trassel med Nord Pools prisberäkningsalgoritm

För andra gången den här sommaren hade Nord Pool problem att beräkna spotpriserna. Den här gången gick det så långt att vi i enlighet med Nord Pools regelverk fick fredagens priser och volymer för måndagens dygn. Detta beror enligt Nord Pool på en produkt som heter flexibla timbud.

De problem Nord Pool haft är att hitta en optimallösning för priskysset på grund av de flexibla budens randvillkor. Det som kan vara svårt i ett optimeringsproblem är att hitta en lösning som uppfyller alla villkor på utsatt tid, vilket verkar vara fallet för spotpriset den 5 augusti. Det verkar dessutom vara samma typ av problem som uppstod den 26 juni, då priserna kom efter tre timmars försening. Nu har Nord Pool spot infört en begränsning på de flexibla timbuden för att inte problemet ska uppstå igen.

För oss aktörer på marknaden resulterade trasslet i att vi fick fredagens priser och volymer på måndagen. Detta ställer till det för oss genom det balansansvar vi har mot Svenska Kraftnät och de förpliktelser vi har enligt balansansvarsavtalet. Balansansvaret betyder att vi har det ekonomiska ansvaret att handla upp den kraft våra kunder behöver. Vi handlar den största delen av kraften via Nord Pool och den extra mängd kraft som krävs för att komma i balans genom Svenska Kraftnät.

Problemet är att vi ville handla andra volymer på Nord Pool än de vi fick handla och vad de innebär rent avräkningsmässigt ska bli spännande att se. Avräkningen är en ekonomisk uppgörelse för den kraft vi handlat av Svenska Kraftnät, på reglerkraftsmarknaden, för att komma i balans och därmed betala för den exakta mängden kraft våra kunder använt eller producerat. Det är tur att det här skedde på sommaren då det är relativt billigt med el och inte på vintern då kostnaden sannolikt hade blivit högre.

//Mattias