Tydligt väderomslag

Jaha, då slår vädret om igen nu då! Efter ett par veckor med extrem kyla så ser vädret återigen ut att bli blött och varmt. Under högtrycket minskade överskottet i hydrobalansen från 20 TWh till 7-8 TWh. Med nuvarande prognoser ser vi ut att vara på väg upp mot 10-15 TWh igen. Risken för en priskollaps under våren är med andra ord tillbaka på allvar igen.

Det är svårt att säga exakt var gränsen går och det beror ganska mycket på hur överskottet fördelar sig mellan vatten och snö, men med ett överskott närmare 15 TWh så är det svårt att förställa sig spotpriser över 30 EUR/MWh strax innan och under snösmältning.

Kärnkraften går för närvarande på 82 % tillgänglighet men är, nu när temperaturerna stigit mot normalen igen, inte lika mycket i fokus längre.

Marginalkostnaden för kolkraftproduktion har rekylerat tillbaka upp igen efter fallet förra veckan. Detta beror huvudsakligen på priset på utsläppsrätter som steg nästan 8 % igår. Det är återigen politisk risk som är orsaken. Det kom ut uppgifter om att EU-parlamentet ställt sig bakom tidigare signaler om att dra bort utsläppsrätter från marknaden, nu när priset fallit så kraftigt senaste halvåret. Vi får säkerligen anledning till att återkomma till detta då ett tilltagande överskott på utsläppsrätter i skuldkrisens spår, stjälper själva tanken om att ett tänkt underskott skall ge en "fuel switch" från kol till gas. Läs gärna vårt blogginlägg"Nytt år - Samma tema!" från 30:e december för en fördjupning i ämnet!