Väder, reaktorer och skuldsatta stater

Som alltid är det med stort intresse vi följer väderprognoserna. Frågan vi tog med oss från förra veckan var hur länge det högtryck vi såg i prognoserna i fredags skulle stanna. Svaret blev inte särskilt länge, då vi åter har prognoser som visar på betydligt mildare väder än vad som är normalt för årstiden, samt mer nederbörd. Detta har lett till fallande pris på de korta terminskontrakten sedan slutet av förra veckan.

När det gäller kärnkraftstillgängligheten var det reaktorerna Oskarshamn 2 och Ringhals 3 som stod i fokus inför helgen då dessa enligt plan skulle tillbaka i drift under fredagen. Man lyckades få tillbaka Ringhals, medan återstarten av Oskarshamn är uppskjuten tills imorgon.

Även frågan om hur  skuldkrisen skall "lösas" skulle avhandlas under helgen som gick då ett nytt EU-toppmötet ägde rum. Dock har makthavarna ännu en gång tvingats skjuta problemet framför sig och ett nytt möte tar sin början under eftermiddagen.

Vi har i tidigare inlägg beskrivit varför makthavarnas hantering av skuldkrisen och dess följder har betydelse för de nordiska elpriserna.  Oavsett vad som framkommer vid mötet idag tror vi, liksom tidigare, att verkligheten någon gång måste komma ikapp Europas skuldsatta stater och sargade banker. Frågan är bara hur lång tid det tar...