Väderprognoser i fokus

Väderprognoserna fortsätter att vara i fokus när det gäller handeln med elterminer på Nasdaq OMX Commodities - i synnerhet i fronten (Feb-12, Mars-12 och Q2-12). Igår steg priserna då vi hade prognoser som visade att den kommande 10-dagars perioden skulle avslutas med mycket låga temperaturer, närmare 7 grader kallare än normalt.

Idag är situationen omvänd. Nu ser det istället ut som periodens slut kommer bjuda på temperaturer en bra bit över medel och mycket nederbörd därtill. Marknaden har dock inte alls handlats ner i samma utsträckning. De extremt svajiga prognoserna har helt enkelt gjort att marknaden väljer att avvakta och se. Bekräftas dagens prognoser under morgondagen får vi dock sannolikt se stora prisfall på de närmaste kontrakten.