Göteborg har lägst priser på fjärrvärme

Göteborg har lägst priser på fjärrvärme jämfört med landets tio största kommuner. Prisökningarna de senaste 10 åren har dessutom varit betydligt lägre än i andra större städer. Det visar den årliga Nils Holgersson-undersökningen där hushållens priser på fjärrvärme, el, avfall, vatten och avlopp jämförs.

Vad gäller fjärrvärme är snittpriset enligt undersökningen 160,30 kronor per kvadratmeter jämfört med Göteborgs 136,50 kronor. Dyrast bland de stora städerna är Stockholm där fjärrvärmen kostar 170,70 kronor per kvadratmeter.

– Göteborg Energi arbetar aktivt med att hålla en låg och stabil prisutveckling. Årets jämförelse visar glädjande nog att vi lyckas med vår ambition, säger Göteborg Energis VD Lotta Brändström.

Även när det gäller elnätspriserna ligger Göteborg bra till. I jämförelse med samtliga 290 kommuner kommer Göteborg på 13:e plats. Även Partille har låga priser och placerar sig på plats 24.

Ta del av hela undersökningen här