Avtal om försäljning av Lidköping Biogas klart

Göteborg Energi och Lidköpings kommun har, den 10 december 2015, ingått ett avtal om att sälja aktieinnehavet i Lidköping Biogas till Fordonsgas, ett dotterbolag till det franska bolaget Air Liquide, världsledande inom gaser, teknik och tjänster för industri och sjukvård.

Lidköping Biogas producerar och levererar flytande biogas till tunga fordon samt gasformig biogas till personbilar. Bolaget ägs till 95 procent av Göteborg Energi. Resterande fem procent ägs av Lidköpings kommun.

– Vi har sedan 2012 som strategi att fokusera på den lokala marknaden i Göteborg och förstärka vår position som göteborgarnas energibolag. Därför ser vi över verksamheter som ligger utanför Göteborg. För oss har det varit viktigt att hitta en ägare som tar ansvar och som har resurser att fortsätta utveckla Lidköping Biogas och dess verksamhet, säger Lotta Brändström, VD på Göteborg Energi.

– Kommunens ambition att ha en anläggning för biogasproduktion i Lidköping har uppnåtts och därför väljer vi nu att avyttra vårt ägande. Vi hälsar Fordonsgas och Air Liquide välkomna och önskar en fortsatt god utveckling av verksamheten, säger Kjell Hedvall (S), kommunalråd i Lidköpings kommun.

För mer information kontakta:

Cecilia Erdalen, pressansvarig Göteborg Energi, telefon 070-466 04 28

Ett komplett energiföretag med stark miljöprofil som tillsammans med våra kunder skapar hållbara energilösningar i dag och i morgon.