Gårdstensbostäder tvättar med fjärrvärme

Nu ska Gårdstensbostäders hyresgäster tvätta och torktumla med fjärrvärme istället för el. Inom kort levererar Göteborg Energi 100 tvättmaskiner och torktumlare som kommer att användas i Gårdstensbostäders tvättstugor.

– Att använda fjärrvärme, som till stora delar är tillvaratagen spillvärme, istället för el till vitvarorna ger stora miljövinster. Att det är just Gårdstensbostäder som gör detta är inte förvånande. Vi har under lång tid samarbetat kring en mängd olika lokala hållbarhetslösningar som vindkraft, laddstolpar till elbilar och solceller på balkonger. Gårdstensbostäder är en progressiv kraft på det här området, säger Lotta Brändström VD på Göteborg Energi.

Att använda fjärrvärme till vitvaror är en del av det större EU-projektet Celsius, ett initiativ inom Smart Cities, som leds av Göteborg Energi och Göteborgs Stad. Som föregångare inom fjärrvärmeområdet har projektet som syfte att visa andra städer i Europa nya, smarta lösningar på hur fjärrvärme kan användas.

– Det känns viktigt och roligt att Gårdstensbostäder kan gå i bräschen för nya hållbara innovationer. Vi har under lång tid satsat på lokala miljölösningar som skapar mervärde och engagemang hos våra boende, säger Gårdstensbostäders t.f. VD Michael Pirosanto.

För mer information kontakta:

Cecilia Erdalen, pressansvarig Göteborg Energi, 070-466 04 28

Anki Caspersson, kommunikatör, Gårdstensbostäder, 0705-85 87 13

I mer än 150 år har Göteborg Energi haft uppdraget att försörja Göteborg med energi. Med hållbarhet som ledstjärna ger vi våra kunder ljus, kraft, värme och kyla. För oss är det självklart att hjälpa våra kunder att bli mer energieffektiva, både för att spara pengar och miljö. Vi tar ansvar för att morgondagens goda lösningar ska bli verklighet redan i dag.