Göteborg Energis huvudkontor i Gårda.

Pressmeddelande: Göteborg Energis resultat för 2022 fastställt

Göteborg Energis resultat efter finansiella poster uppgick för år 2022 till 431 (279) miljoner kronor. I resultatet ingår en engångsintäkt om 356 miljoner kronor i realisationsvinst för försäljningen av dotterbolaget Ale Fjärrvärme AB. Det står klart sedan koncernens tf. VD Per-Anders Gustafsson överlämnat koncernens årsredovisning till styrelsen.

Turbulensen på elmarknaden, höga bränslepriser för fjärrvärmen och bristande lönsamhet i elhandelsverksamheten har påverkat resultatet negativt.

– Redan under 2021 såg vi rekordhöga elpriser och en ovanligt turbulent energimarknad – en situation som under 2022 har eskalerat på ett sätt som få av oss trodde var möjligt. Detta har utmanat våra möjligheter att göra lönsamma affärer. Vi har under året genomfört en rad resultatförbättrande åtgärder och även om de närmaste åren kommer att vara fortsatt utmanande ser vi att resultatet stabiliseras och förbättras, säger Per-Anders Gustafsson.

Flera verksamhetsområden inom koncernen, som elnät och stadsfiber, går fortsatt starkt men energikrisen och de höga gaspriserna slår hårt mot fjärrvärmen.

– Vi har kvar ett visst gasberoende när det är riktigt kallt ute och detta får en stor påverkan på fjärrvärmens lönsamhet. Här handlar det om att få våra nya biobaserade anläggningar på plats så snabbt det bara går. Vi har under året startat en ny biobränsleeldad hetvattenpanna och under 2023 tas investeringsbeslut om vår stora nya bioångpanna på Rya som är den viktigaste pusselbiten för att bli av med vårt beroende av fossil naturgas. Planen är att driftsätta den nya bioångpannan till eldningssäsongen 2025/2026, säger Per-Anders Gustafsson.

Inom elhandeln, som uppvisar ett betydande underskott, har en total genomlysning av affären genomförts.

– Elmarknaden har de senaste åren varit extremt turbulent, vilket har påverkat vår affär bland annat genom att vi har haft fasta avtal med producenter och kunder. Vi har under 2021 och 2022 vidtagit en rad åtgärder för att minska våra kostnader och förbättra lönsamheten. Vårt mål är att elhandelsverksamheten ska gå med ett positivt resultat igen redan 2023.

Per-Anders Gustafsson konstaterar också kostnadsminskande åtgärder har genomförts på många ställen runt om i koncernen.

– Men som så ofta handlar det om att gasa och bromsa samtidigt. Vi har ett massivt investeringsprogram framför oss de kommande åren, investeringar som är avgörande för stadens och näringslivets omställning. I vår affärsplan för 2023–2025 är ett klimatneutralt Göteborg, kundernas klimatomställning och lönsamma affärer våra tre övergripande strategiska målsättningar, säger han.

Ungefär hälften av koncernens resultat går tillbaka till staden och dess olika verksamheter.

Göteborg Energi resultat- och balansräkning finns bilagt som relaterat material till detta pressmeddelande.

Nedan följer en kommentar kring årets resultat från Anna-Karin Jernberg, Ekonomidirektör på Göteborg Energi.

Kommentar till Göteborg Energis ekonomiska resultat 2022

Under 2022 har vi upplevt en extrem situation med energipriser och svängningar på marknaden som startade under hösten 2021, förstärktes av krigsutbrottet i Ukraina, för att eskalera till nivåer vi aldrig tidigare sett. Koncernens nettoomsättning kommer till största delen från affärsområdena elhandel, fjärrvärme samt elnät och uppgick till 9 657 mkr (7 302 mkr), en ökning med 32 procent jämfört med föregående år och i huvudsak hänförlig till högre priser.

Råvarukostnaden ökade med 50 procent och uppgick till 7 380 mkr (4 936 mkr) vilket kraftigt påverkade resultatet negativt. Som en stor köpare av energi drabbas vi, precis som våra kunder av de extremt höga energipriserna. Vår elhandelsaffär har varit särskilt utmanad med betydande underskott. Detta beror främst på realisering och värdering av el- och bränslekontrakt med fasta avtal som ingåtts under tidigare år med främst vindkraftsproducenter samt privata kunder. Även vår fjärrvärmeaffär har påverkats starkt av de ökade råvarukostnader för bränslen som naturgas, biobränslen, gastransitering och el. I motsats till detta levererade affärsområdena Elnät och Stadsfiber även i år starka resultat enligt plan.

Vårt resultat efter finansiella poster uppgår till 431 mkr (279). I periodens resultat ingår engångsposter (jämförelsestörande poster) på 356 mkr. Posten avser en försäljning av dotterbolaget Ale Fjärrvärme AB som genomförts i mars och som medfört ett försäljningsresultat på 356 mkr. Resultatet exklusive försäljningen av Ale uppgår till 75 mkr.

Energisektorn är en kapitalintensiv bransch och investeringarna har en långsiktig ekonomisk konsekvens för koncernens verksamhet. Vi investerar i stadens infrastruktur vilket är en förutsättning för ett hållbart göteborgssamhälle. Under året investerades för totalt 1 199 mkr (1 166) vilket är knappt tre procent högre jämfört med föregående år, varav nyinvesteringar svarar för 697 mkr (413) och reinvesteringar står för 502 mkr (413). Investeringar gjordes framför allt i fjärrvärme och elnät. Totalt har koncernen materiella och immateriella anläggningstillgångar till ett värde om 11 513 mkr (11 159).

Fritt kassaflöde, kassaflöde efter investeringar, var under året 1029 mkr (-427). Den positiva förändringen jämfört med föregående år beror främst på avyttringen av dotterbolag samt nettoarmotering. Skuldsättningsgraden är 43,2 procent (52,7) vilket är lägre jämfört med föregående år, andelen räntebärande skulder minskade något till 4 334 mkr (4 602).

Inriktningen är att upprätthålla en räntabilitet på totalt kapital inom intervallet fem till åtta procent under en femårsperiod. Soliditeten ska långsiktigt vara över 30 procent. För 2022 uppgick räntabiliteten på totalt kapital efter schablonskatt till 3,2 procent (2,6). Soliditeten uppgick vid årets slut till 45,4 procent (47,3).

Anna-Karin Jernberg, Ekonomidirektör

För mer information kontakta:

Anette Myrheim, kommunikationsdirektör på Göteborg Energi, 031-62 67 30, anette.myrheim@goteborgenergi.se

Göteborg Energi är ett energibolag som ägs av Göteborgs Stad vilket innebär att vi arbetar för alla göteborgare och med hela staden. För oss handlar det om att tänka lite längre och ta ett större ansvar.