Foto: Camilla Greenwell

Candoco Dance Company utforskar den dansande kroppens möjligheter

Världsledande Candoco Dance Company (UK) gästar Göteborgs dans- och teaterfestival med en kväll i två akter från två banbrytande New York-baserade koreografer. I sitt omfamnande av olikheter berikar kompaniet scenen genom att tillföra spännande, mångsidiga och nya sätt att tänka kring dans.

Kvällen börjar med Set and Reset/Reset, en ombearbetning av Trisha Brown Dance Companys verk Set and Reset från 1983. Dansarna rör sig drömlikt i en form som påminner om ett kalejdoskop, till musik av Laurie Anderson.

Härefter följer Jeanine Durnings Last Shelter som formas till ett unikt verk varje gång det framförs. Vinglande på kanten i en ständigt föränderlig miljö belyser denna koreografi hastighet och precision i hur dansarna rör sig, både enskilt och som grupp.

Om Candoco Dance Company

Kompaniet grundades 1991 och blev då banbrytande som första kompani att sammanföra dansare med och utan funktionsvariation. Idag bjuds världsledande koreografer in till kompaniet. Förutom föreställningsverksamheten har de även initierat utbildningar för dansare och koreografer med funktionsvariationer som med självklarhet tar sin plats på scenen.

CANDOCO DANCE COMPANY
Set and Reset/Reset och Last Shelter

Söndag 29 maj kl. 16.00, Stora Teatern
Tisdag 31 maj kl. 19.00, Vara Konserthus