Foto: Paco Villata

Olga Pericet lyfter flamencon till en ny nivå

Göteborgs dans- och teaterfestival presenterar La Espina på Stora Teatern den 19 mars. Olga Pericet blandar flamenco med modern dans och ger oss en koreografi som är känslomässig, teatral och medryckande.

Titeln La Espina kan översättas till ”taggen som ville vara en blomma" eller "blomman som drömde om att vara dansare”. Med teknisk briljans, estetik och humor målar Pericet upp livets olika nyanser framför oss. Tillsammans med sina musiker skapas ett allkonstverk som trollbinder. Det sceniska språket är starkt och närvarande.

Olga Pericet (Spanien) har studerat flamenco för de stora mästarna och är tekniskt skicklig. Hon är känd för sina djupgående koreografier som vågar kombinera traditionella steg med modern dans och ett brett känsloregister.

På scen:
Olga Pericet, Jesús Fernández (dans)
Jeronimo Segura, Miguel Lavi (sång)
Antonia Jiménez, Jose Almarcha (gitarr)

Efterhäng med DJ Mica
– kl 21-23
Efter föreställningen blir det flamenco-häng i Kristallfoajén. DJ Mica bjuder på sköna och svängiga rytmer, främst från den spansktalande delen av världen.

LA ESPINA / OLGA PERICET

19 mars kl 19, Stora Teatern

FESTIVALSCHEMA 2022:

Olga Pericet / La Espina (Dans, Spanien)
19 mars / Stora Teatern, Göteborg

Candoco Dance Company / Set and Reset/Reset och Last Shelter (Dans, Storbritannien)
29 maj / Stora Teatern, Göteborg samt 31 maj / Vara Konserthus, Vara

Peeping Tom / Diptych (The Missing Door och The Lost Room) (Teater, Belgien)
8 juni / GöteborgsOperan, Göteborg.

Circus I Love You (Nycirkus, Sverige)
11–12 juni / Cirkustält vid Röda Sten, Göteborg

Kid Koala / The Storyville Mosquito (Teater, Kanada)
19–20 augusti / Stora Teatern, Göteborg