Ett år kvar till festival inleds med regional satsning

Ett år kvar till festival inleds med regional satsning

Nu är det ett år kvar till startskottet för nästa upplaga av Göteborgs dans- och teaterfestival: 18–27 augusti 2016 är det dags. Arbetet med festivalen är i full gång och i veckan startar en ny regional satsning: Göteborgs Dans & Teater Festival pulserar ut i Västra Götaland och kommer fler till del. Först ut är ett dansresidens i Tanum med den portugisiske koreografen Dinis Machado.

Den 17–30 augusti bor och arbetar Machado i Vitlycke – Centre for Performing Art (CPA) med sin föreställning Paradigm. Under vistelsen erbjuder Machado en workshop för intresserade samt en öppen visning. Vitlycke CPA drivs av Fransesco Scavetta, koreograf och pedagog. Vitlycke blir en av flera nya regionala samarbetsparters i festivalens regionala satsning - tillsammans med olika aktörer i kommunerna Tjörn, Vara, Tidaholm, Hjo, Mölnlycke och Uddevalla planerar Festivalen att på olika sätt skapa plats för internationell scenkonst.

– I det internationella begreppet räknar vi även in vårt dans- och scenkonstliv härifrån, säger Sarah Melin, en av festivalens tre curatorer och ansvarig för det regionala projektet. Svensk scenkonst står sig stark i en internationell kontext och det är viktigt att vi som festival lyfter det som produceras här också. Det har vi bland annat möjlighet att göra genom det här projektet och vi kommer i höst att samproducera ett antal västsvenska projekt som till exempel Karolin Kent, Frauke/Caroline Lundblad och Aloun Marshall/SPINN, fortsätter hon.

Nu är Machado på väg mot Vitlycke efter tre tidigare residens, där han har arbetat separat med musiken, koreografiskt material och byggt scenografi.

– I Vitlycke kommer jag för första gången att arbeta med alla dessa beståndsdelar, och fokusera på hur koreografi uppstår i mellanrummet mellan dem. I Paradigm skapar jag en folklore för kroppar med oklara identiteter, och uppfinner alternativa och fiktiva artefakter, berättelser, danser, ritualer och musik, förklarar han.

Den 25/8 kan den som är intresserad gå en workshop i Vitlycke, ledd av Dinis Machado. Den 28/8 presenterads en öppen visning På Vitlycke Centre for Performing Art av arbetet med Paradigm - en work-in-progress där det också finns chans att möta Machado och prata om hans arbete.

Festivalens regionala satsning finansieras av Skaraborgs och Fyrbodals kommunalförbund, kulturchefsnätverket i GR, Västra Götalandsregionen, medverkande kommuner samt Statens Kulturråd.