The Storyville Mosquito. Foto: Mikael Theimer

Göteborgs dans- och teaterfestival 21–22 går i mål med ett brett spektrum av föreställningar i augusti

Helårsfestivalens final inleds med ett allkonstnärligt underverk på Stora Teatern den 19 augusti. Därefter följer en vecka fylld av programpunkter med allt från nytänkande performanceföreställningar på Skogen, teater med skarp analys på Göteborgs Stadsteater och ung dans på Mölnlycke Kulturhus.

Vi får uppleva ett animerat livekonstverk till ett soundtrack av scratch-dj och multimedia-artisten Kid Koala, dansaren och koreografen Snorre Elvin tar oss med på ett utforskande av det vatten vi alla består av och ett 30-tal lokala tonåringar bjuder in oss till en stor dansfest. Dessutom återvänder tyska Schaubühne till festivalen med en dramatisering av den uppmärksammade romanen Våldets historia. Veckan avslutas med ett verk som undersöker ömhet och sårbarhet av och med scenkonstnären Mariana Suikkanen Gomes.

Under 2021 och 2022 har festivalen, på grund av pandemin, fått en tillfällig form med flera nedslag under ett års tid. Nästa festival äger rum 2331 augusti 2024 och återgår därmed till sitt ursprungliga format, som biennal.

“För festivalen har det varit viktigt att gå i mål och genomföra så mycket som möjligt av programmet vi fick ställa in i augusti 2020. Vi har helt enkelt värnat om samarbetena med våra konstnärer samt haft som yttersta målsättning att visa de här föreställningarna för vår publik.

Efter en rad festivalföreställningar under våren/försommaren ser vi nu fram emot våra fem avslutande gästspel i augusti. Det är en storstilad blandning av självbiografisk teater, musikalisk live-animation med en mygga från Kanada, vattentematisk scenkonst och den yngre generationen dans.", säger Pernilla Appelqvist och Sarah Melin, programansvariga för Göteborgs dans- och teaterfestival.

Program augusti 2022:

Kid Koala / The Storyville Mosquito (Teater, Kanada)
19–20 augusti / Stora Teatern, Göteborg

Ett allkonstnärligt underverk i teknikens tecken. Vi får följa en ung mygga som lämnar småstaden han växt upp i för att förverkliga sin dröm om att spela i ett av de största jazzbanden i den stora staden. Med hjälp av dockor och kulisser i miniatyr skapas en film direkt på scen som live-projiceras på storbild. Allt sker till ett soundtrack av och med Kid Koala (Eric San), välkänd scratch-dj och multimedia-artist.

Snorre Elvin / Mermaid(s) of the Hypersea (Performance, Danmark)
19–20 augusti / Skogen, Göteborg

Ett performance som utforskar det vatten vi alla består av. Ritualer med kroppsvätskor, sång, dans och tedrickande blir symboler för ett sökande kring kön, identitet, dekonstruktion, kärlek och maktlöshet – men också dansaren och koreografen Snorre Elvins egen förvandling till sjöjungfru.

Schaubühne Berlin / Våldets historia (Teater, Tyskland)
20–21 augusti / Göteborgs Stadsteater, Göteborg

En teateruppsättning som bygger på den kritikerrosade romanen Våldets historia, skriven av den franske författaren Édouard Louis. Den konstnärlige ledaren Thomas Ostermeier förstärker berättelsen med stora projicerade porträtt tagna med skådespelarnas mobiltelefoner. Föreställningen andas raseri och lidande; våld och social homofobi. Vi hålls i en konstant och närgången spänning.

Ásrún Magnúsdóttir / Listening Party (Dans, Island)
20–21 augusti / Mölnlycke Kulturhus, Mölnlycke

30 tonåringar bjuder in dig till sin fest! De spelar sin favoritmusik, de dansar och ibland sjunger de med. De pratar om sig själva, sina idéer och bekymmer, sina tankar och drömmar. Genom att lyssna på musik och på varandra, umgås de, tillsammans med oss.

Mariana Suikkanen Gomes / Tender Protest Series (Performance, Sverige)
26–27 augusti / Skogen, Göteborg

Ett undersökande om ömhet och sårbarhet i ett arbete tillägnat minnen, ritualer, brandtal, bekännelser och sensoriska spår.

För pressackreditering eller frågor, kontakta bjorn.duivenvoorden@gdtf.se.