Hurricane / GöteborgsOperans Danskompani. Foto: Lennart Sjöberg

Göteborgs dans- och teaterfestival tillbaka i augusti 2021

Festivalen skulle ägt rum under sommaren 2020. Men på grund av pandemin ställdes den in och har nu fått ett nytt, tillfälligt format. I år blir Göteborgs dans- och teaterfestival en helårsfestival – med föreställningar och festivalprogram under ett helt år med start i augusti 2021.

Program och biljetter släpps idag, fredag 4 juni, klockan 12 på gdtf.se.

-Vi ändrar tillfälligt vårt koncept och skapar istället små minifestivaler under spelåret 2021/2022. Det blir ett nytt och spännande sätt att ta del av festivalprogrammet i dessa osäkra tider, säger Martin Hansson, chef för Göteborgs dans- och teaterfestival.

Göteborgs dans- och teaterfestival inleder med att släppa program och biljetter för augusti 2021, därefter presenteras föreställningar löpande till dess att festivalen avslutas ett år senare, i augusti 2022. Publiken kommer alltså redan nu i augusti att få uppleva internationell cirkus, teater, dans och utomhusperformance på olika scener i Göteborg och i Västra Götalandsregionen.

Program för augusti 2021:

20 augusti: Svalbard Company / All Genius all Idiot (Nycirkus, Sverige)
Stora Teatern, Göteborg
Med stor inlevelse, energi och en gnutta galenskap intar prisbelönta Svalbard Company scenen för att med högklassig cirkuskonst peka på det mest djuriska inom det mänskliga beteendet.

21–22, 28 augusti: GöteborgsOperans Danskompani / Hurricane (Dans, Sverige)
Göteborgsoperan, Göteborg
Golvet snurrar i hög hastighet. Kraften styr hur dansarna kan och måste röra sig. Det är nervkittlande, tilldragande och fascinerande. Koreografen och akrobaten Yoann Bourgeois skapelser har själ och stort hjärta.

25 augusti: Fly Theatre / Frida Ki Allo (Teater, Grekland)
Stora Teatern, Göteborg
Kliv rakt in i den färgstarka mexikanska konstnären Frida Kahlos värld! Med humor, sarkasm och stor intensitet målas hennes dramatiska liv upp framför oss - med liveprojiceringar, ljud, musik och en stark smittande monolog.

26–27 augusti: Konstgruppen FUL / Baba Karam Urpremiär! (Performance, Sverige)
Atalante, Göteborg
Baba Karam
är en deltagande dansföreställning som utgår ifrån den väldigt populära iranska dansformen Baba karam och dess gestaltande av maskulina drag. Tre artister och en DJ bjuder upp till dans och queera dansminnen, i ett rum inspirerat av separatistiska fester.

27 augusti: Flora Détraz & Compagnie Pli / Muyte Maker (Performance, Frankrike)
Stora Teatern, Göteborg
Föreställningen Muyte Maker hyllar olydiga kroppar. Genom en konstant flödande föränderlighet ifrågasätter den hur kvinnor representeras.

Läs mer om Göteborgs dans- och teaterfestival på gdtf.se.