Baba Karam – genom Jamileh och Khordadian / Konstgruppen Ful. Foto: Nemo Stocklassa Hinders.

Konstgruppen Ful skapar dans utifrån drag och queera begär

Just nu arbetar Konstgruppen Ful fram scenkonstverket Baba Karam – genom Jamileh och Khordadian som har sin urpremiär under Göteborgs dans- och teaterfestival. Den 12 och 13 juni är Konstgruppen Ful på Stora Teatern för att arbeta fram föreställningen som visas 26–27 augusti på Atalante.

Baba Karam – genom Jamileh och Khordadian är en deltagande dansföreställning som utgår från den väldigt populära iranska dansformen baba karam och dess användande av maskulin drag. Tre performers och en DJ bjuder upp publiken till dans och queera dansminnen, i ett rum inspirerat av separatistiska fester.

Verket är också en hyllning till de två tongivande och välkända amerikansk-iranska koreograferna Jamileh och Mohammad Khordadian som inspirerat miljontals runt om i världen att dansa baba karam. De har med sitt arbete förskjutit gränsen för vad dans kan göra och betyda för människor.

Ful vill med sin föreställning skapa ett rum för dans och gemenskap mellan människor i olika åldrar och med olika bakgrunder. Ful vill ifrågasätta och omkullkasta traditioner och normer både inom dansfältet och västerländska sceniska presentationer. I verket arbetar Ful med drag och queera begär utifrån ett perspektiv som nödvändigtvis inte reproducerar de sanningar vi tar för givna inom en västerländsk dragtradition.

Baba Karam – genom Jamileh och Khordadian är ett verk som ställer frågor kring intimitet, mobilitet och vårt behov av att skapa rum för gemenskap som överbryggar fysisk distans. Detta till följd av en pandemi men också som en självklar verklighet för människor levandes i diaspora, på flykt och i en tid av klimatförändringar.

Föreställningen är corona-anpassad i sin utformning, med ett scenrum som främst består av av persiska mattor som publiken sitter på. Dansare och DJ finns inte med i rummet. Istället interagerar och bjuder de upp via en videoprojektion för att konstnärligt spegla och undersöka de specifika förutsättningar scenkonsten ställts inför under pandemin. Förutsättningar som scenkonstnärer, under en längre tid framåt, med stor sannolikhet kommer att behöva arbeta utifrån och skapa nya metoder för.

Konstgruppen Ful har residens på Stora Teatern och är tillgängliga för intervju den 12 och 13 juni. För mer information, kontakta producent Sarah Melin på 031–368 34 85.

Medverkande:
Regi och manus: Nasim Aghili
Koreografi: Rani Nair tillsammans med ensemblen
Ljud och intervjuer: Malin Holgersson
Medverkande: Parwin Hoseinia, Rani Nair, Jafar the Superstar, Rasuul (George Chamoun)
Jafar the Superstars monolog: Edwin Safari
Scenografi: Björn Karlsson
Kostym: Björn Karlsson och Nasim Aghili tillsammans med ensemblen
Regiassistent: Alejandra Goic
Mask: Susanne Åberg
Video: Nemo Stocklassa Hinders
Ljud video: Agnieszka Lewalski
Ljus video: Jonatan Winbo
B-foto: Lukas Wigardt
Grafisk form: Hanne Lindberg
Producent: Johanna Gustafsson

Föreställningen produceras av Ful i samarbete med Göteborgs dans- och teaterfestival/Stora Teatern, EU-nätverket Be SpectACTive, MDT - Stockholm och Rani Nair production med stöd av Statens Kulturråd, Konstnärsnämnden, Stockholms stads kulturförvaltning, Lunds kommun och Stenkrossen Maxi-stöd.

BABA KARAM – GENOM JAMILEH OCH KHORDADIAN / KONSTGRUPPEN FUL

Urpremiär 26–27 augusti kl 19