Göteborgs Dans & Teater Festival bjuder in till presskonferens

Göteborgs Dans & Teater Festival firar 20 år! Nu bjuder vi in till presskonferens för att presentera årets händelser och hela programmet.

Välkommen till presskonferensen som hålls på Frilagret tisdagen den 4:e mars klockan 14:00. För mer information, vänligen kontakta:
Hanna Johansson, 072 586 50 62, hanna.johansson@kultur.goteborg.se

Programmet i årets festival består av 16 internationella gästspel samt flera lokala samarbeten. I maj 2014 gästas Göteborg av konstnärer som Lina Saneh och Rabih Mroué från Beirut, Miguel Gutierrez från New York, Alain Platel från Gent, Elsie De Brauw från Münchner Kammerspiele, Kettly Noël från Bamako och Amund Sjølie Sveen från Oslo. Politisk samtidssatir, nära berättelser, dans, musik och cirkus presenteras.

En politisk linje är tydlig i föreställningarna. Det har blivit uppenbart för oss i arbetet med 2014 års festival att scenkonsten i världen är ivrig att få göra sin röst hörd. Det har vi tagit fasta på och använder oss också av i vår konferens Utblick/Inblick samt i vårt seminarieprogram Playing for Change.

VÄLKOMMEN  PÅ PRESSKONFERENS DEN 4 MARS KL 14:00 PÅ FRILAGRET, DÅ BERÄTTAR VI MER. DET ÄR JU FETTISDAG – SÅ VI TAR EN SEMLA OCKSÅ.

Träffa:
   •   Gunilla Heilborn, koreograf och regissör presenterar sitt senaste verk, Gorkij Park 2
   •   Anna Efraimsson, curator, berättar om sitt seminarieprogram Playing for change

•   Márton Gulyás, från kompaniet Krétakör berättar om deras arbete, Free School och föreställningen The Party, via Skype direkt från Ungern. ¨

Världspremiär på Göteborgs Dans & Teater Festival
Gunilla Heilborns senaste verk, Gorkij Park 2, har världspremiär på festivalens öppningsdag den 14 maj. Föreställningen spelas även den 15 maj, på Folkteatern i Göteborg.
Gunilla Heilborn närvarar vid presskonferensen för att berätta mer om sitt nästa verk, som till viss del bygger på minnen av den gamla 80-talsthrillern Gorky Park. En film som hon för övrigt själv aldrig har sett.

Ungerns samtid blir vår angelägenhet
Till årets festival bjuder vi in det ungerska kompaniet Krétakör som presenterar föreställningen The Party. Dessutom engagerar vi i samarbete med Backa Teater, 10 lokala ungdomar som får möjlighet att ta del av kompaniets projekt Free School.

Free School är ett projekt som jobbar med ungdomar i Ungern. Nästan ett kvarts sekel har passerat sen kommunistregimen föll, och ändå är det en stor andel av de unga i Ungern som inte har någon tilltro till den demokratiska staten. Free School jobbar mot att bryta den trenden.

Krétakör och deras konstnärliga ledare Árpád Schilling är verksamma i Budapest. Deras konstnärliga verksamhet har ett starkt politiskt patos och är inte uppskattad av regeringen eller kulturministern i Ungern, varför de tvingas arbeta i exil i sitt eget hemland. Föreställningen The Party speglar landet under den samtida valrörelsen. Föreställningen har premiär den 24:e mars i Budapest. Den 6:e april går Ungern till parlamentsval.

Márton Gulyás närvarar på presskonferensen via Skype för att berätta mer om kompaniets arbete och projektet Free School.

Festivalen är en del av avdelningen Fri Konst och Kultur under Göteborgs stads Kulturförvaltning och genomförs med hjälp av stöd från bland annat EU:s kulturprogram, Kultur i Väst, Kulturrådet, Svenska Institutet.

Med hjälp av våra samarbeten med Göteborgs större och mindre scener; GöteborgsOperan, Stadsteatern, Stora Teatern, Folkteatern, Atalante, Pustervik och Lagerhuset når vi ut över hela staden.

Festivalen presenterar, förutom föreställningsprogrammets 5000 biljetter, ett omfattande seminarieprogram och skapar en mötesplats för konstnärer, publik och bransch – såväl nationell som internationell.

Vi som gör festivalen är: Birgitta Winnberg Rydh, Sarah Melin, Karin Hjertstrand, Hanna Johansson, Anna Efraimsson, Anton Sjöstrand, Pascal Prosek och Jonas Fridén.