22 000 sysselsätts av hamnen i Göteborg

22 000 sysselsätts av hamnen i Göteborg

En ny studie visar att hamnen i Göteborg är en av stadens största arbetsplatser. Minst 22 000 personer sysselsätts av hamnen – 8 000 direkt och 14 000 indirekt. Hela 320 företag har nära koppling till hamnen.

– Göteborgs Hamns betydelse för svenskt näringsliv är känd vid det här laget – 30 procent av utrikeshandeln passerar här.  Nu har vi också kartlagt hamnens betydelse för den lokala sysselsättningen i Göteborg och fått svart på vitt att hamnen är en av regionens största arbetsplatser, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.

Drygt 8 000 personer i Göteborg har jobb med direkt koppling till hamnen. Dessa personer skulle bli av med jobbet om hamnen lades ned. Bland företagen finns till exempel terminalerna i hamnen, bunkerrederier, raffinaderier samt en mängd företag som servar sjöfarten, till exempel båtsmän och bogserbåtsbolag.

Antalet sysselsätta med indirekt koppling till hamnen är ännu fler – cirka 14 000 personer. Här finns till exempel anställda på rederier, åkerier, speditörer och myndigheter. Dessa företag har i många fall valt att lokalisera sig i Göteborg eftersom det finns en stor hamn här, men de har även annan verksamhet och skulle inte beröras riktigt lika snabbt och direkt om hamnen lades ned.

– Det är tydligt att företagen i hamnklustret är beroende av varandra. Satsningar på hamnens tillväxt får positiva effekter för sysselsättningen i en mängd olika företag, säger Magnus Kårestedt

Var tolfte anställd kan kopplas till hamnen
Totalt är det 22 000 personer i Göteborg som sysselsätts direkt eller indirekt av hamnen. Det är 8 procent av alla anställda i Göteborg.

– En slående hög andel, var tolfte yrkesverksam i Göteborg har jobb med hamnkoppling! Göteborg borde stärka sin identitet som logistikstad, säger Magnus Kårestedt.

Över 320 företag
Studien visar att över 320 företag har anknytning till hamnen – 78 direkt och 245 indirekt. Bland företagen finns allt ifrån stora bolag med flera hundra anställda, till exempel Stena Line, Preem och APM Terminals. Men här finns också en mängd småföretag med bara några tiotal anställda.

– Det är intressant att notera det stora antalet företag i studien, och framför allt de många små företagen i hamnklustret. Här finns en mängd kompetenser, i många fall unika, som alla är nödvändiga för att få ihop det gigantiska logistikpussel som pågår dygnet runt året runt i Nordens största hamn, säger Magnus Kårestedt.

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, kommunikationsansvarig Göteborgs Hamn AB, tfn 031-731 22 45.

Direkt anställda:
8 074 personer inklusive konsulter och inhyrd personal. Totalt 78 företag

Indirekt anställda:
14 065 personer inklusive konsulter och inhyrd personal. Totalt 245 företag

Totalt antal sysselsätta i Göteborg med hamnanknytning:
22 159 personer, 323 företag.

Andel av anställda i Göteborg:
I Göteborg finns det cirka 300 100 anställda. 22 159 personer är direkt eller indirekt beroende av hamnen. Det är 8 procent av alla anställda, eller var tolfe yrkesverksam.

Topp tio direkta arbetsplatser:
Stena Line AB
APM Terminals
Tullverket
Älvsborg Ro/ro
Preemraff
ST1 Refinery AB
DFDS Seaways AB
Donsötank AB
Damen Shiprepair Götaverken

Topp tio indirekta arbetsplatser:
Schenker AB
Volvo Logistics Corporation
Stena Scandinavia
DHL Global Forwarding (Sweden) AB
Concordia Maritime
Geodis Wilson Sweden AB
Sjöfartsverket
Cargotech
Kuehne + Nagel
Wärtsilä

Fakta studien
Akademisk studie gjord på uppdrag av Göteborgs Hamn AB av Simon Edman, masterstudent inom samhällsvetenskap, Lunds universitet. Studien gjordes under Simons praktikperiod på plats i Göteborgs Hamn. Syftet med studien är att kartlägga Göteborgs Hamns samhällsekonomiska betydelse.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 65 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.  26 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, ro-ro, containrar och passagerare.