Allt fler kryssar till Göteborg

Fler och fler kryssningsresenärer får upp intresset för Göteborg. Nästa år blir ett nytt rekordår med 32 anmälda fartyg och 23 000 passagerare.

Åren 2000 - 2003 kom endast cirka 3 000 kryssningsbesökare till Göteborg varje år. Bottennoteringen kom 2002 med endast fem kryssningsfartyg. Men sedan dess har intresset för Göteborg ökat stadigt. Nästa år kommer 32 fartyg och hela 23 000 kryssningspassagerare. Göteborg blir därmed Sveriges tredje kryssningsdestination. Stockholm är etta med cirka 300 anlöp och Visby tvåa med cirka 80.

Varje anlöp innebär intäkter för Göteborg i form av shopping, restaurangbesök och entréavgifter till muséer och evenemang. En genomsnittlig kryssningsturist spenderar omkring 900 kronor. Det innebär att Göteborg kan räkna cirka med cirka 20 miljoner kronor i intäkter från kryssning nästa år. Därtill kommer intäkter för fartygshamnsavgifter samt hotellnätter för de passagare som reser med så kallade turnarounds, det vill säga rutter som börjar och slutar i Göteborg. Av de 32 anlöpen är sex turnarounds.

- Det är mycket roligt att fler väljer att kryssa till Göteborg, säger Åsa Burman, ansvarig för kryssning i Göteborgs Hamn. Jag tror att en orsak till ökningen är samarbetet inom organisationen Cruise Baltic som satsar på att få fler kryssningsfartyg till Norden och Östersjöregionen, samt det jobb som Göteborg & Co gör för att marknadsföra Göteborg i andra länder.

Ny kryssningsterminal i Frihamnen
En ny kryssningsterminal kommer att skapas i Frihamnen, kajplats 107/108. Vänthallen planeras stå klar i maj då de första fartygen anländer. Sju av fartygen är dock för stora för att komma under Älvsborgsbron och får istället lägga till i Göteborgs Hamns containerterminal - Skandiahamnen.

För att se antalet kryssningsanlöp och passagerare från år 2000 och framåt, se bifogad fil.

För mer information, kontakta Åsa Burman, chef för Färje&Kryssning/Olja i Göteborgs Hamn, 031-731 27 07.