Chilli ny kund till DB Schenker Logistics i Göteborgs Hamn

Chilli ny kund till DB Schenker Logistics i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett idealiskt logistikläge för stora importkunder. Därför flyttar nu inrednings- och möbelföretaget Chilli AB in i DB Schenker Logistics logistikanläggning i Arendal.

- Vi vill kunna lägga vår energi på sortiment och försäljning och låter DB Schenker sköter logistikflödet åt oss, säger Thomas Moell, en av tre delägare i Chilli.

Chilli är en familjeägd butikskedja med 22 butiker runt om i landet och en webbshop där kunder kan beställa över Internet. De lämnar nu sitt gamla lager i Kallebäck och flyttar vid årsskiftet in i DB Schenkers toppmoderna miljöbyggnad i Göteborgs Hamn som är byggd enligt kraven på en så kallad ”Green Building” där energianvändningen är sänkt med minst 25 procent jämfört med kraven i Boverkets byggregler (BBR).

- Vi är inne i en expansiv fas där en ökad tillväxt gör att vi måste flytta, säger Mattias Moell som tillsammans med brodern Thomas och fadern Jack äger företaget.

Läget i hamnen och närheten till övrig infrastruktur gör att det totala transportarbetet för Chilli minskar.

- Vi valde DB Schenker Logistics för att de erbjöd en snabb lösning med det nya lagret vid Skandiahamnen. Läget i sig var också en avgörande faktor eftersom en stor del av vårt sortiment skeppas från fjärran östern, säger Mattias Moell.

–  Det är kul att ett familjeföretag som haft sitt lager i egen regi i alla år väljer oss som partner. Extra roligt är att vi även fick förtroendet att sköta all distribution från centrallagret, säger Victoria Jönsson Öberg, Business Development Manager på DB Schenker Logistics.

Avtalet med Chilli är på fem år och kommer att sysselsätta cirka tio personer på en yta av cirka 7 000 m2.

- Vi är glada över att Chilli förlägger sitt lager i Göteborgs Hamn.  Det finns en växande efterfrågan på lager och logistik  i direkt anslutning till hamnen och DB  Schenkers moderna logistikhall stärker Göteborgs Hamns totala erbjudande, säger Magnus Kårestedt,  vd för Göteborgs Hamn AB.

DB Schenker hyr ett 24 000 kvadratmeter stort logistikcenter av Göteborgs Hamn AB. Fastigheten ligger i Arendal, precis i anslutning till hamnen, och stod klar i slutet av 2013. Göteborgs Hamn har investerat 150 miljoner kronor i den toppmoderna logistikbyggnaden.

- Vi har ett ökat fokus på att utveckla ny logistikmark nära hamnen. Det finns redan idag möjlighet för fler etableringar och inom kommande år kommer flera nya logistikområden att vara inflyttningsklara, säger Magnus Kårestedt.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 60 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.