Göteborgs Hamn 2008: Upp för olja och järnväg - ner för bilar och lastbilstrailrar

Göteborgs Hamn, Nordens största hamn, är en spegel av Sveriges industri. Medan första halvåret 2008 innebar en ökning för flera godslag minskade volymerna kraftigt under andra halvåret. Två ljus i mörkret är oljan som gick upp med hela 15 procent, samt att järnvägstransporterna till och från hamnen fortsätter att öka.

Under 2008 skeppade nordisk industri och handel gods motsvarande 862 500 tjugofotscontainrar (TEU) över Göteborgs Hamn. Det var tre procent fler än året innan. Tillväxten skedde uteslutande under det första halvåret.

Göteborgs Hamn är även Nordens största hamn för rullande last (ro/ro), till exempel trailrar som dras på och av fartyg som trafikerar linjer inom Europa. Antalet ro/ro-enheter minskade förra året och landade på minus nio procent.

Den kraftigaste minskningen drabbade inte helt oväntat hamnens bilterminal. Antalet hanterade bilar minskade från 321500 2007 till 271500 år 2008 - en minskning med 16 procent. Under andra halvåret 2008 var minskningen hela 23 procent.

- Vår tillväxtagenda har fått sig en tillfällig knäck, men vårt långsiktiga mål står fast. Göteborgs Hamn ska växa och bli dubbelt så stor. En kraftig tillväxt är nödvändig för att kunna konkurrera med de stora hamnarna på kontinenten och kunna erbjuda Sveriges industri snabba och kostnadseffektiva transporter till våra viktigaste export- och importmarknader, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs hamn.

Ljus i mörkret - olja och järnväg
Oljehanteringen i hamnen gick mot strömmen och ökade med 15 procent under 2008, från 19,8 miljoner ton 2007 till 22,8 miljoner ton 2008. En orsak till den kraftiga uppgången är att lagringen av olja har ökat i väntan på att det låga oljepriset ska stiga. En annan orsak är att mer olja omlastas i Göteborgs Hamn.

Positivt är också att fler och fler företag runt om i landet väljer att frakta gods till och från hamnen med järnväg. Förra året ökade containertransporter på järnväg med sex procent. Totalt fraktas nu 40 procent av containrarna till hamnen med tåg istället för med lastbil. Det innebär cirka 550 färre stora lastbilar ute på vägarna varje dag. Förutom containrar fraktas även mycket stål, papper och fordon med tåg till och från hamnen.

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, pressansvarig Göteborgs Hamn, tel +46 31 731 22 45.

I bifogad fil  finns en tabell som visar volymutvecklingen i Göteborgs Hamn under 2008.