Göteborgs Hamn börjar i Falköping

Göteborgs Hamn börjar i Falköping

Allt mer gods transporteras med tåg till och från Göteborgs Hamn. Idag finns det 24 dagliga tågpendlar till 22 orter runt om i Sverige. Genom satsningen RailPort Scandinavia knyts pendelorterna ännu närmare hamnen. Nu står Falköping på tur.

För en hamn är landvägen lika viktig som sjövägen. Och de senaste åren har tågen tagit över allt fler landtransporter till och från Göteborgs Hamn. Förra året hanterade hamnens järnvägsterminal 322 000 tjugofotscontainrar. Det är 40 procent av den totala volymen - en unik siffra internationellt sett. På sex år har volymerna mer än tredubblats och varje månad sätts nya volymrekord.

Ny gerenation terminaler
För att godstrafiken på tåg ska fortsätta att öka har Göteborgs Hamn lanserat ett nytt koncept - RailPort Scandinavia. Syftet är skapa en ny generation kombiterminaler i inlandet som är fullt integrerade med hamnens godshanteringssystem. Inlandsterminalerna kan ta över delar godshanteringen, till exempel lagring, dokumentation och tullhantering. Genom satsningen blir Göteborgs Hamn den naturliga knutpunkten för hela Norden och Östersjöregionen.

Nu blir inlandsterminalen i Falköping en integrerad RailPort-terminal.

- Vi ser mycket positivt på att flytta ut staketet till Falköping - en stad som sedan tidigare har ett etablerat samarbete med Göteborgs Hamn. RailPort-avtalet stärker vårt samarbete ytterligare, säger Eric Nilsson, chef för Port of Göteborg Rail Center (PGRC).

Tågen sparar 42 000 ton koldioxid
Förutom betydande miljövinster - förra året sparade pendlarna 42000 ton koldioxid - innebär godstågen också lägre transportkostnader för företagen och en smidigare logistik.

- Genom tågpendlarna får företag i hela landet en direktlänk till Göteborgs Hamns breda utbud av fartygslinjer till Sveriges viktigaste import- och exportmarknader. Efterfrågan på tågtransporter är fortsatt stor, och med rätt satsningar på infrastruktur ser jag inget stopp på den här utvecklingen, säger Eric Nilsson.

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, pressansvarig Göteborgs Hamn, tfn  031-731 22 45 .

Fakta Göteborgs Hamn
Göteborgs Hamn är Nordens största hamn och den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot de största oceangående containerfartygen med direkttrafik till andra världsdelar som till exempel Asien och Amerika. 65 procent av Sveriges containertrafik går via Göteborgs Hamn. För svenskt näringsliv är det viktigt att ha en internationell storhamn i landet för att hålla nere logistikkostnaderna.