Göteborgs Hamn gläds över vårpropositionen

Göteborgs Hamn välkomnar regeringens förslag om skattelättnader för landbaserad el till fartyg. Hamnen har länge varit en förespråkare för tekniken och hoppas nu att beskedet leder till att fler ansluter.

Göteborgs Hamn har länge arbetat för att för att redare och hamnar ska få ekonomiska incitament för landbaserad el till fartyg. Därför välkomnar hamnen framförallt regeringens förslag i vårpropositionen om bättre skattemässiga förutsättningar för biogas och landsbaserad el till fartyg.

– Det är ett väldigt positivt besked som regeringen lämnat idag. Förutom att våra kunder som redan idag använder tekniken får en betydligt lägre kostnad tror jag att beskedet innebär att allt fler kommer att ansluta. Landelanslutning blir nu ett mer ekonomiskt alternativ, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.

Göteborgs Hamn var först i världen med att erbjuda elanslutning med högspänning för fraktfartyg. Denna betydande miljösatsning skedde redan år 2000 genom ett lyckat samarbete med Stora Enso. Metoden har sedan dess spridit sig till andra hamnar runt om i världen. Idag är drygt 20 procent av antalet anlöp till Göteborgs Hamn elanslutna.

– De kunder som hittills anslutit bidrar tillsammans med cirka 5 000 ton minskade koldioxidutsläpp per år. Vår önskan är att så många ansluter att den siffran är minst 30 000 ton per år, säger Åsa Wilske, miljöchef i Göteborgs Hamn.

Göteborgs Hamn erbjuder de ro/ro-fartyg och färjor i linjetrafik som önskar att inom 12 månader och kostnadsfritt kunna ansluta till landel enligt standardutförande.  Alla kajer som renoveras, upprustas eller nybyggs förbereds med kanalisation för elanslutning. Bland annat byggs nu ytterligare två anläggningar för Stena Lines trafik. Hamnen arbetar även aktivt för att en internationell standard ska komma till stånd.

– Genom förslaget föregår Sverige med gott exempel och vi hoppas att andra länder följer efter. Det är vad som krävs för att tekniken ska bli än mer utbredd och stärker hamnens arbete för att vara en miljöklok länk i logistikkedjan, säger Magnus Kårestedt.

För mer information, kontakta Eva Jonasson, pressansvarig Göteborgs Hamn, tel +46 31 731 22 45.