Göteborgs Hamn nominerad till Energy Globe World Awards 2011

I morgon delas priset Energy Globe World Awards 2011 ut i Wien, Österrike. Energy Globe World Awards är ett av världens mest prestigefyllda miljöpris. Bland nära 1 000 bidrag från 105 länder är Göteborgs Hamn nominerad för sitt arbete med elanslutning av fartyg vid kaj.

Fredagen den 25 november blir det klart vem som vinner det prestigefyllda Energy Globe World Awards 2011. Av nära 1 000 har Göteborgs Hamn valts ut som en av tre finalister i kategorin Luft. Göteborgs Hamn är nominerad för sitt arbete med elanslutning av fartyg vid kaj.

Göteborgs Hamn var år 2000 först i världen med att erbjuda elanslutning med högspänning. Det året anlöt Stora Enso sina fartyg till landel. År 2011 togs ytterligare ett steg mot en renare sjöfart i Göteborgs hamnområde. Då invigde Stena Line en helt ny anläggning för elanslutning av rederiets nya Tysklandsfärjor. Totalt har idag var tredje fartygsanlöp i Göteborgs Hamn möjlighet att stänga av dieselmotorerna vid kaj och använder el från land för strömförsörjningen ombord.

Under ett tio-timmars hamnstopp kan dieseldriften från ett enda fartyg orsaka upp till 20 ton koldioxidutsläpp. Att stänga av motorerna och istället använda sig av landel innebär betydande miljövinster. Koldioxidutsläppen minskar kraftigt och utsläppen av svaveldioxid och kväveoxid minskar avsevärt. Dessutom betyder elkraft från land en tystare hamnmiljö och en bättre arbetsmiljö.För att försäkra att den landanslutna elen är så miljövänlig som möjligt har Göteborgs Hamn två vindkraftverk som försörjer fartygen med el.

- En av våra största utmaningar i Göteborgs Hamn är att kombinera ökad tillväxt med minskad miljöpåverkan. Elanslutning är ett viktigt steg på vägen och genom samarbete och innovation är vi världsledande på området, säger Åsa Wilske, miljöchef på Göteborgs Hamn.

Priset på 10 000 euro delas ut på en gala i Wien, Österrike, den 25 november. Galan direktsänds på TV världen över. Förutom pengarna får vinnaren också en 17 kg tung bronsstaty och ett certifikat. Juryn som leds av Maneka Gandhi, miljöminister i Indien består av en expertpanel med representanter från bland annat FN, Världsbanken ochEuropeanRenewable Energy Council (EREC).

Priset Energy Globe World Awards främjar rena och förnyelsebara energikällor och delas ut i de fem kategorierna jord, vatten, luft, eld och ungdom. Priset har delats ut sedan 1999 och är idag ett av världens mest prestigefyllda miljöpris. Bland de nära 1000 bidragen är 105 länder representerade.

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, kommunikationsansvarig Göteborgs Hamnbolag,  tfn 031-731 22 45.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 65 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.  26 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för olja, bilar, ro-ro, containrar och passagerare.