Göteborgs Hamn utser ny hamnkapten

Göteborgs Hamn har utsett en ny hamnkapten – Åsa Kärnebro. Åsa har haft rollen som vice hamnkapten i Göteborgs Hamn sedan 2010. I sin nya position ser hon flera möjligheter att ytterligare stärka hamnens konkurrenskraft i Europa och världen.

Som Göteborgs Hamns nya hamnkapten har Åsa Kärnebro det yttersta ansvaret för att det är ordning och reda i hamnen – att fartygen ankommer och avgår på ett effektivt, säkert och miljövänligt sätt. Bland hennes nya arbetsuppgifter ingår också att representera hamnen i nautiska frågor och att samverka med myndigheter och sjöfartsaktörer i hamnrelaterade frågor.

– Det kändes förstås väldigt kul och hedrande att få frågan, och jag har fått mycket fin respons från kollegor och andra runtomkring. Nu är jag väldigt motiverad att sätta ihop ett starkt team och fortsätta att utveckla hamnen framåt, säger Åsa Kärnebro.

Effektivare anlöp
Ett nyckelområde som Åsa Kärnebro menar har utvecklingspotential är hamnens anlöpsprocess.

– Det är en väldigt viktig del i att behålla vår position som Nordens största hamn. Men det kräver en tydligare samverkan och ett större informationsutbyte mellan aktörerna i hamnklustret och de anlöpande fartygen. Jag tittar just nu på hur vi kan få alla inblandade att dra ännu mer åt samma håll och förbättra kommunikationen inför anlöp. Kan vi göra det kan vi minska ledtiderna.

En annan nyckelfaktor Åsa lyfter fram är samarbetet med Göteborgs Stad. Hon menar att en god dialog är viktig för att både hamnen och staden ska kunna utvecklas.

– Göteborgs Hamn har i alla tider varit en väldigt viktig del av Göteborgs stad och jag vill bidra till att utveckla vårt samarbete ytterligare. Det känns till exempel väldigt roligt och inspirerande att vara med i arbetet med stadens framtida byggnationer vid vattnet, säger Åsa.

Trotjänare går i Pension
Åsa Kärnebro tar över rodret efter Jörgen Wallroth som går i pension i mars efter 22 år som hamnkapten i Göteborgs Hamn.

– Under Jörgens år som hamnkapten har Göteborgs Hamn dubblat containervolymerna och utvecklats till den moderna europeiska storhamnen vi har idag. Han har varit högst delaktig i den utvecklingen, säger Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn.

Mansdominerad bransch
Sjöfartsbranschen är sedan gammalt en mansdominerad bransch och är så även idag. Bland de större hamnarna i Europa och övriga världen är Åsa Kärnebro något av ett unikum som kvinnlig hamnkapten. Men Åsa själv tycker inte att finns anledning att höja på ögonbrynen.

– Jag förstår att det kan verka speciellt. Men jag har varit i den här branschen sedan jag var 16 år och är van vid att ha varit den första kvinnan i många av de tidigare yrkesroller jag haft inom shipping. Men med det sagt vet jag av erfarenhet att jag att många i branschen har ögonen på mig.

”Perfekt för rollen”
Göteborgs Hamns vd Magnus Kårestedt är nöjd med rekryteringen som också var det första spåret i sökandet efter en ny hamnkapten.

– Åsa var vårt förstaval när vi gick in i processen och hon är en naturlig ersättare till vår tidigare hamnkapten Jörgen Wallroth. Hon har det driv som behövs för att ytterligare stärka oss som effektiv, säker hamn att anlöpa och jag är övertygad om att hon är perfekt för rollen, säger Magnus Kårested.

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, kommunikationschef Göteborgs Hamn AB, tfn 070-508 66 32, cecilia.carlsson@portgot.se

Göteborg Hamn är Nordens största hamn. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 60 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.