Idag startar kryssningssäsongen i Göteborg

Idag anländer det tyska kryssningsfartyget AIDAcara till Göteborgs Hamn. Därmed går startskottet för årets kryssningssäsong. Fartyget är ett av 62 fartyg som besöker Göteborg i år, vilket är nytt rekord.

Förra året, som också var ett rekordår, kom 52 kryssningsfartyg till Göteborg med 64 000 passagerare. Och år kommer alltså 62 fartyg med cirka 70 000 passagerare.

- Ökningen är ett bevis på att Göteborg är en attraktiv stad för kryssningsturister och att samarbetet mellan Göteborgs Hamn och Göteborg & Co har gett resultat, säger Jill Söderwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamn.

De båda bolagen har sedan några år tillbaka satsat särskilt på att marknadsföra Göteborg som en attraktiv kryssningsdestination och få fler rederier att lägga till staden i deras rutter. För bara några veckor sedan var det en stor internationell kryssningsmässa i USA. Göteborgs Hamn och Göteborg & Co var på plats:

­­-  En spaning från mässan är att kryssning på sikt ska vara något man gör året runt. Här har vi i Göteborg en stor fördel med en isfri hamn samt att Julstaden lockar kryssningsturister i december, säger Sara Eriksson, ansvarig för kryssning på Göteborg & Co.

Helt enligt trenden är kryssningssäsongen i Göteborg längre i år än tidigare. Den startar idag, 30 mars, och sträcker sig till den 7 oktober. Därtill kommer fem anlöp i december.  ­­

Bättre mottagande
I år kommer gästerna att få ett ännu bättre mottagande, både vid Arendalskajen, där de största fartygen lägger till, och i Frihamnen, där alla fartyg som kommer under Älvsborgsbron lägger till.

Några exempel på förbättringar är en helt ny terminalbyggnad i Arendal, mer utförlig turistinformation på fler språk än tidigare samt fler personer från turistbyrån som möter upp på kajen och vid olika platser i staden.

Störst i år: Queen Mary II, 345 meter lång, tar 2 800 passagerare. Anlöper Göteborgs Hamn 16 augusti.

Lyxigast: Seabourn Sojourn. Anländer 14 juni. Alla hytter är lyxsviter och gästerna välkomnas med en flaska champagne.

Ovanligast: Ocean Dream. Ett kryssningsfartyg med  japaner ombord som gör en världsomsegling på 100 dagar. Gör många studiebesök i land och fokuserar på kunskap.

Trognast: AIDA. Anlöper Göteborgs Hamn 22 gånger i år.

Klicka här för att se alla anlöp som är inbokade 2012

För mer information kontakta Cecilia Carlsson, kommunikationsansvarig Göteborgs Hamn, tfn 031 731 22 45.

Antal kryssningsanlöp i Göteborg år 2000-2012

2000 – 9 anlöp, 3 400 passagerare

2001 – 13 anlöp, 3 600 passagerare

2002 – 5 anlöp, 2 400 passagerare

2003  – 13 anlöp, 5 500 passagerare

2004 – 18 anlöp, 14 200 passagerare

2005 – 20 anlöp,  12 700 passagerare

2006 –18 anlöp, 11 300 passagerare

2007 – 23 anlöp , 11 400 passagerare

2008 – 18 anlöp, 12 400 passagerare

2009 – 34 anlöp, 36 000 passagerare

2010 – 41 anlöp, 51 700 passagerare

2011 – 52 anlöp, 64 000 passagerare

2012 – 62 anlöp, 70 000 passagerare

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 65 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.  26 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för olja, bilar, ro-ro, containrar och passagerare.