Kampanj sparade 120 ton svaveloxid

Kampanj sparade 120 ton svaveloxid

Göteborgs Hamns kampanj för renare fartygsbränslen fortsätter att bära frukt. Under 2013 deltog 49 fartyg i programmet. Tillsammans sparade de 120 ton svaveloxidutsläpp.

De rederier som använder sig av marin gasolja, LNG eller något annat bränsle med max 0,1 procents svavelhalt i Göteborgs Hamn kan delta i en miljökampanj. Då premieras de upp till 250 000 kronor per år och fartyg.

Totalt betalades 4 miljoner kronor ut under 2013 inom ramen för miljökampanjen.  Målet är mindre utsläpp från sjöfarten i Göteborg samt att underlätta förberedelserna inför EU:s nya svaveldirektiv som införs 2015. Finansieringen av kampanjen sker genom hamntaxan, som sedan många år tillbaka innebär en extra tilläggsavgift om ett fartygs bränsles svavelhalt överstiger 0,5 procent.

—  2013 sparade kampanjen 120 ton svaveloxid utsläpp, vilket är 13 ton mer än under 2012, säger Anna Jivén, tf miljöchef, Göteborgs Hamn AB.

B-Gas deltog under 2013 med nio fartyg i miljökampanjen.

—  Vi vill stötta nyskapande initiativ kring en renare miljö, så det kändes väldigt naturligt att vara en del av Göteborgs Hamns arbete på det här området, säger Kim Kristensen, VD för B-Gas Operation.

Kontrollen i miljöprogrammet är noggrann. Göteborgs Hamn bidrar till att finansiera en Chalmers-studie där en forskargrupp på institutionen för rymd- och geovetenskap övervakar fartyg som anlöper eller lämnar hamnen.

—  Via en mätstation på taket av Älvsborgs fästning analyseras gaser från fartygens rökgasplymer. Där kan vi mäta hur mycket svavel bränsle innehåller och hur effektivt svavelprogrammet är, säger Anna Jivén.

Deltagande rederier i miljökampanjen 2013

Thun Tankers  13 fartyg
Maersk Sverige  13 fartyg
B-Gas    9 fartyg

Stena Oil  6 fartyg
Topoil  4 fartyg
Scandinavian Shipping  3 fartyg
OW Bunker  1 fartyg

Mer pengar finns att söka  - se www.goteborgshamn.se/miljokampanj

Kampanjen kommer att pågå även under 2014, så det finns fortfarande möjlighet för fler rederier att vara med och bidra till en renare havsmiljö i Göteborg. För att gå med i kampanjen, ladda ner ansökningshandlingarna nedan. Maila ansökningshandlingarna till miljo@portgot.se. Återbetalningen kan inte överstiga inbetald hamntaxa under året.

För frågor om programmet ”Förbättrad bränslekvalitet”, kontakta Anna Jivén, tf miljöchef, Göteborgs Hamn på telefon 031-368 75 88. Mer information finns även på www.goteborgshamn.se/miljokampanj.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 65 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.